پیش بینی ۲۰ سال پیش احمد شاه مسعود درباره حکمتیار

© Sputnik / Zuhal Sarhadاحمد شاه مسعود
احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی را حاصل فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان در افغانستان خوانده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، «احمدشاه مسعود» از فرماندهان سابق مجاهدین در شمال افغانستان و از اعضای برجسته حزب جمعیت اسلامی و رهبر جبهه مقاومت در ائتلاف شمال بود.
وی پس از دوران جهاد و جنگ‌های داخلی با روی کار آمدن طالبان با این گروه وارد جنگ شد، اما درست قبل از حمله یازده سپتامبر توسط دو نفر از اعضای القاعده در پوشش خبرنگار هدف حمله انتحاری قرار گرفته کشته شد.
احمدشاه مسعود در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود قبل از کشته شدنش، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی را حاصل فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان در افغانستان خوانده بود.
وی تأکید کرده بود که حکمتیار عامل سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان بوده و از سوی این سازمان برای به قدرت رسیدن در افغانستان به‌عنوان تنها گزینه انتخاب به آمریکایی‌ها معرفی شده است.
مسعود که در دوران جنگ‌های داخلی افغانستان به‌شدت با حزب اسلامی درگیر شده بود از مخالفان سرسخت گلبدین حکمتیار محسوب می‌شد.
وی در مصاحبه اخیر خود گفته بود: «به‌نظر من سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان به آمریکایی‌ها فهمانده بود که تنها شخصی که در آینده در افغانستان می‌تواند به قدرت برسد حکمتیار خواهد بود».
احمدشاه مسعود در ادامه صحبت‌های خود با ابراز امتنان از مردم پاکستان، از برنامه‌های سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان نیز انتقاد کرده بود.
وی تصریح کرده بود که برخی از سازمان‌های اطلاعاتی در پاکستان به‌ویژه سازمان اطلاعات ارتش این کشور در رابطه با افغانستان برنامه‌های ویژه‌ای دارد که این برنامه‌ها نه به‌نفع اسلام بوده، نه به‌نفع مردم افغانستان و نه هم به‌نفع ملت پاکستان بوده است.
وی در ادامه گفته بود که «به‌یقین من برنامه‌هایی را که سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان دنبال می‌کند، اکثر سیاستمداران دوراندیش پاکستانی و مردم این کشور مخالف آن هستند».
این در حالیست که «لطیف پدرام» رئیس حزب کنگره ملی افغانستان نیز در واکنش به حضور دوباره حکمتیار در کابل اعلام کرده است که رهبر حزب اسلامی براساس طرح آمریکایی‌ها به‌منظور انحصار قدرت و ایجاد حکومتی تک‌قومیتی به روند صلح پیوسته است.
وی مدعی شده است که حکمتیار برای صلح نه بلکه به‌منظور دست یافتن دوباره به قدرت وارد کابل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала