دیدار فرزندان مولانا و سعدی

© AFP 2023 / Daniel Rolandدیدار فرزندان مولانا و سعدی
دیدار فرزندان مولانا و سعدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میراث فرهنگی ایران و افغانستان به عنوان دو میراث‌دار بزرگ "وطن معنوی فارسی" یکی در غرب و دیگری در فلات جغرافیایی ایران آن چنان درهم تنیده که این میراث را همچون مُلکی مُشاع برای این دو ملت همزبان، هم‌فرهنگ و هم‌تبار تبدیل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، چند روزی است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده و حضور ناشران افغانستانی در بخش بین‌الملل این نمایشگاه بازتاب‌های خوبی به همراه داشته و مورد تحسین بسیاری از چهره‌های ادبی و فرهنگی قرار گرفته است.
«هژیر تهرانی»، فعال ادبی و فرهنگی و عضو انجمن ادبی ایران و تاجیکستان با ارسال یادداشتی به خبرگزاری تسنیم، به حضور افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تاثیر این حضور در تقویت روابط فرهنگی ایران و افغانستان پرداخته است که این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در پهنه وطن مشترک و عطرآگین فارسی و محفلی برای افزایش همگرایی‌ها و همدلی‌هاست.
بار دیگر فرزندان مولانا، ابوشکور بلخی، حنظله بادغیسی، رابعه بلخی و ناصرخسرو قبادیانی با انبانی پر از کتاب از پهنه شرقی این وطن به دیدار فرزندان فردوسی، خیام، عطار، صائب، حافظ و سعدی در پهنه غربی آن آمده‌اند.
در دنیایی که همزبانان مختلف به اشکال گوناگون با یکدیگر همکاری کرده و راه را برای گسترش زبان خود در دنیای به شدت رقابتی امروز هموار می‌کنند، حیف است که ما فارسی‌زبانان به عنوان میراث‌داران یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها و فرهنگ‌های جهانی که نامداران متعددی را به بشریت پیشکش کرده و نقشی انکارناپذیر در میراث جهانی فرهنگ و تمدن بازی کرده‌ایم، از یکدیگر غافل و دور بمانیم.
میراث فرهنگی ایران و افغانستان به عنوان دو میراث‌دار بزرگ "وطن معنوی فارسی" یکی در غرب و دیگری در فلات جغرافیایی ایران آن چنان درهم تنیده که این میراث را همچون مُلکی مُشاع برای این دو ملت همزبان، هم‌فرهنگ و هم‌تبار تبدیل کرده است، البته که نباید سهم تاجیکستان را نیز در این میان فراموش کرد.
جریان تبادل و اثرگذاری فرهنگی بین این دو کشور برادر تا سال‌های اخیر بیشتر از سوی غرب به شرق آن بود، کتاب‌ها و آثار فرهنگی و علمی پدید آمده در ایران نقش بسزا و شگرفی درشکل‌دهی دنیای فرهنگی همزبانان فارسی زبان و حتی پشتو زبان افغانستان داشته و میزان آشنایی این افراد گرامی نسبت به محصولات ادبی و فرهنگی تولید شده در ایران برای بسیاری از ایرانیان حیرت‌آور و حتی غیرقابل باور می‌نماید اما در سال‌های اخیر به یُمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فضاهای مجازی تغییر محسوسی در روند و جهت این تبادل فرهنگی بین دو کشور پدید آمده و کتاب‌خوانان و اهل فرهنگ ایران به آرامی با آثار فرهنگی به وجود آمده در شرق این وطن مشاع فرهنگی یعنی افغانستان آشنا شده و هر سال جویای آثار جدیدتری از آنان هستند.
امسال نیز چند ناشر فعال افغانستانی از جمله انتشارات عرفان(دارای دفتر در تهران و کابل)، خانه کودکان آفتاب و انتشارات احراری هرات با برپا کردن غرفه‌های خود در سالن بین‌الملل نمایشگاه شهر آفتاب به عرضه کتاب و دیگر محصولات فرهنگی از افغانستان پرداخته و باز هم با استقبال چشمگیر مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران و بازدیدکنندگان ایرانی روبرو شده‌اند.
10 سال پیش بود که حداکثر آشنایی بسیاری از کتابخوانان ایرانی با ادب و فرهنگ افغانستان بیشتر محدود به کتاب‌های «خالد حسینی» همچون بادبادک‌باز و هزار خورشید تابان بود ، اما اکنون مشتاقان کتاب‌های «اعظم رهنورد زریاب»، «اکرم عثمان»، «حمیرا قادری»، «محمد کاظم کاظمی»، «ابوطالب مظفری»، «خلیل‌الله خلیلی»، «رضا خاوری»، «عتیق رحیمی»، «سید ضیا قاسمی» و دیگر فرهنگیان افغانستان روز به روز بیشتر می‌شود.
انشتارات عرفان با دستی پُر در زمینه تاریخ، فرهنگ و ادب افغانستان پا به نمایشگاه تهران گذاشته است، 160 عنوان کتاب از جمله کتاب‌های محمدکاظم کاظمی، دیوان اشعار خلیلی‌الله خلیلی و حیدری وجودی(متخلص به نجم العرفا) از شاعران نامدار معاصر افغانستان در کنار کتب تاریخی ارزشمندی چون سراج التواریخ، تاریخ هنر کوشانیان، تاریخ هزاره‌ها و دیگر کتاب‌های تاریخی درباره تاریخ معاصر این کشور همسایه و همزبان، همیشه پای علاقمندان ایرانی را به این غرفه کشانیده است.
خانه کودکان آفتاب به مدیریت نادر موسوی دیگر فعال فرهنگی افغانستانی مقیم ایران که به همراهی دیگر همکارانش گام‌های بلندی را در راه آموزش و پرورش دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران برداشته، امسال علاوه بر ارائه آثار کودک و نوجوان طیف وسیعی از کتاب‌های انتشارات تاک در شهر کابل را به علاقمندان ایرانی پیشکش کرده است، آثاری از اعظم رهنورد زریاب، رمان‌نویس مشهور معاصر افغانستان به همراه آثاری از حمیرا قادری، جواد خاوری و عتیق رحیمی با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان روبرو شده است.
همچنین انتشارات احراری هرات به مدیریت عبدالهادی احراری به عنوان پای ثابت نمایشگاه کتاب تهران نیز با دامنه نسبتأ وسیعی از کتاب‌های تاریخی، ادبی، دینی و عرفانی پای به این عرصه فرهنگی گذاشته است.
به هر روی از اهل فرهنگ ایران انتظار می‌رود تا درکنار خرید کتاب‌های ناشران ایرانی به پیشواز برادران و خواهران تاریخی خود در غرفه‌های مخصوص افغانستان نیز شتافته و چند جلدی کتاب فارسی چاپ افغانستان را به سبد محصولات فرهنگی خریداری شده خود بیفزایند چرا که شناخت هرچه بیشتر نیمه شرقی "وطن مشاع فارسی" از راه مطالعه این کتاب‌ها امکان پذیرتر می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала