تماس رهبران سیاسی طالبان با گلبدین برای پیوستن به صلح

© AP Photo / Allauddin Khanتماس رهبران سیاسی طالبان با گلبدین برای پیوستن به صلح
تماس رهبران سیاسی طالبان با گلبدین برای پیوستن به صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اعلام کرده که شماری از رهبران سیاسی گروه طالبان و حزب اسلامی برای پیوستن طالبان به روند صلح افغانستان با هم در تماس هستند.

به گزارش خبرگزاری آوا، قریب الرحمن سعید؛ مسئول کمیته فرهنگی و مطبوعاتی حزب اسلامی، گفت: تماس گروه طالبان براساس دعوت حزب اسلامی از این گروه، برای پیوستن به روند صلح است.

او به بی‌بی‌سی گفت: از همان روز اول که آقای حکمتیار در سخنرانی خود در ارگ ریاست جمهوری افغانستان طالبان را برادر خطاب کرد و از آنها خواست که به روند صلح بپیوندند؛ شماری از رهبران سیاسی طالبان با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در تماس شدند.

به گفته آقای سعید این رهبران گروه طالبان درباره "اعاده حقوق شان و بعضی تضمین‌ها" با رهبری حزب اسلامی صحبت کرده‌اند.

آقای سعید درباره اینکه این رهبران سیاسی که با حزب اسلامی در تماس هستند، چقدر صلاحیت برای انجام مذاکره دارند، گفت: "تماس‌ها در سطح بالا است و افرادی که با رهبر حزب اسلامی و ما در تماس می‌شوند افراد با صلاحیت هستند."

او افزود که شرایط گذشته با شرایط فعلی فرق می‌کند وضعیت فعلی ایجاب می‌کند که برای رسیدن به اهداف سیاسی باید گفتگو کرد.

این عضو حزب اسلامی مدعی است که مسئولان سیاسی و مشاوران گروه طالبان نیز بر این نظر هستند که مسایل افغانستان از طریق جنگ حل نمی‌شود و راه گفتگو و مذاکره را باید در پیش گرفت.

گروه طالبان این ادعای حزب اسلامی را رد کرده است.

درگذشته نیز بارها افرادی از گروه طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره شده ولی گروه طالبان هر نوع مذاکره با نمایندگان دولت افغانستان را رد می‌کرد.

دور نخست مذاکرات رسمی صلح در ماه جولای سال ۲۰۱۵، میان "گروه طالبان" و هیات رسمی اعزامی از سوی حکومت افغانستان در پاکستان، برگزار شد. نمایندگان چین و آمریکا هم در آن نشست حضور داشتند.

بعد از اعلام خبر درگذشت رهبر طالبان در سال ۱۳۹۴، دومین دور گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌ شده صلح بین دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در پاکستان لغو شد که تاکنون از سرگرفته نشده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала