آیا ترامپ با طالبان در افغانستان مذاکره می تواند؟

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Дональд Трамп с женой на встрече в Королевском терминале международного аэропорта короля Халида в Эр-Рияде
Президент США Дональд Трамп с женой на встрече в Королевском терминале международного аэропорта короля Халида в Эр-Рияде - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شیکاگو تریبون نوشت، که تنها راه رسیدن به صلح از طریق مذاکره با طالبان امکان پذیر است.

به گزارش اسپوتنیک، شیکاگو تریبون می نویسد، درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان و  بن‌بست امنیتی به قوت خود باقی است در حالی که اکنون طالبان 40 درصد از این کشور را تحت کنترل دارد و در سایر مناطق نیز در حال درگیری هستند.

به نوشته شیکاگو تریبون، با این وجود طالبان در مناطق روستایی و شهرستان‌ها در افغانستان حکومت سایه خود را گسترش داده است و به همه امور، از میانجی‌گری در اختلافات تا مبارزه با جرایم جنایی را حل و فصل می‌کند.

با وجود اینکه حدود چهار ماه از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد، به غیر از استفاده از بمب 11 تنی خود در شرق افغانستان کار زیادی برای این کشور انجام نداده است.

بنابر این گزارش؛ شواهد نشان دادند که استفاده از «مادر بمب» تاثیری در سرکوب گروه داعش در افغاستان نداشت، از سوی دیگر، جنرال‌های امریکایی از دونالد ترامپ درخواست کرده‌اند تا حکم اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را به امضا برساند.

Министр труда США Том Перес, 2015 год - اسپوتنیک افغانستان
رهبر حزب دموکرات ها ترامپ را خطرناک ترین رئیس جمهور تاریخ امریکا نامید

در فیبروری سال جاری میلادی، جنرال نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، درخواست افزایش دستکم سه هزار نیرو در افغانستان را داشت. این درخواست پنتاگون برای تایید همچنان روی میز باقی مانده است، اما با  این حال ممکن است ترامپ تصمیم خود را در این باره پیش از سفر به بروکسل برای شرکت در نشست سران ناتو اعلام کند.

در ادامه این گزارش آمده است، که ما امیدواریم که ترامپ مشاوره و دیدگاه‌های جنرال‌های خود را مورد توجه قرار دهد. اما وی همچنین باید توجه داشته باشد که بعید است درگیری‌های بیشتر به پایان جنگ در افغانستان منجر شود. صلح در این کشور تنها از طریق مذاکره با طالبان محقق می‌شود.

سیاست ترامپ در افغانستان باید مبتنی بر استراتژی مذاکره با طالبان باشد  

با راهنمایی و مشاوره نیروهای امریکایی  و ناتو، نیروهای امنیتی افغانستان نه تنها باید حرکت طالبان را متوقف کنند، بلکه باید به حدی به آنها آسیب وارد کنند که رهبران طالبان مجبور به حضور بر سر میز مذاکره شوند. در حال حاضر آنها هیچ انگیزه‌ای برای این گفت‌وگوها ندارند. آنها دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند و حتی به طور موقت شهرهایی چون قندوز در شمال افغانستان را نیز تحت تصرف خود درآورده‌اند.

این رسانه امریکایی نوشت: طالبان سال‌های را که 100 هزار نیروی امریکایی در این کشور وجود داشته را پشت سر گذاشته‌‌اند و اکنون با حریفی روبرو هستند که به خوبی آموزش ندیده و ارتش افغانستان نیز تحت حمایت حکومتی ناکارآمد و نالایق قرار دارد. شرایط این روزها بسیار به نفع طالبان است.

U.S. President Donald Trump dances with a sword as he arrives to a welcome ceremony at Al Murabba Palace in Riyadh, Saudi Arabia May 20, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
رقص ترامپ با پادشاه عربستان

پاکستان روابط دیرینه‌ای با طالبان افغانستان داشته و می‌تواند نقش بسیار مهمی برای آوردن این گروه بر سر میز مذاکره را داشته باشد. سیاست جدید ترامپ در افغانستان باید شامل تماس با پاکستان و مشروط کردن کمک‌های نظامی امریکا به این پاکستان به میانجی‌گری این کشور در روند صلح افغانستان باشد.

در نهایت نیز، حکومت وحدت ملی افغانستان باید مبارزه با فساد را آغاز کند. دلیل استقبال مردم افغانستان از حکومت سایه طالبان، فساد گسترده در حکومت وحدت ملی است.

پرداخت رشوه از جانب مردمی که خواستار حل و فصل منازعات و یا اختلافات داخلی هستند بسیار عادی است. اگرچه طالبان همچنان به خشونت معروف است، اما نحوه اجرای عدالت آنها و رسیدگی به منازعات کاملا رایگان است. تعامل تیم ترامپ با حکومت افغانستان باید شامل استراتژی برای پاک‌سازی فساد از این حکومت باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала