معامله ارگ با شرکت الکوزی و پشت پرده دخالت انتخابات افغانستان

© Photo / ارگمحمدجواد ظریف و اشرف غنی
محمدجواد ظریف و اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که روزنامه اطلاعات روز افغانستان با انتشار مطلبی مدعی دخالت داشتن شرکت الکوزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و تخفیف 90 درصدی ارگ به این شرکت شده بود، رئیس اداره اراضی افغانستان آن را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، موضوع تخفیف 90 درصدی ارگ به شرکت «الکوزی» این روزها بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افغانستان ایجاد کرده و شایعات زیادی در این باره مطرح شده است.

برگزاری نخستین نشست تجارتی افغانستان و مالیزیا - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نخستین نشست تجارتی افغانستان و مالیزیا

شایعه

ماجرا از این قرار است که روزنامه اطلاعات روز افغانستان با انتشار مطلبی اختصاصی مدعی شده بود که در ماه سرطان سال گذشته، در کاخ ریاست‌جمهوری سندی در مورد فروش زمین دولتی به یک شرکت خصوصی امضا شد که در آن قیمت هر متر مربع زمین 2.5 دلار تعیین شده بود.

فروش زمین با رقم 2.5 دالر یا 167 افغانی که قیمت یک جریب آن 5 هزار دالر می‌شود، در شهر کابل بی‌سابقه بوده است.

در حالی که بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون عدلی و قضایی قیمت یک جریب زمین به صورت میانگین 600هزار دالر است. به این ترتیب بر مبنای گزارش اطلاعات روز، دولت افغانستان در فروش 143.54 جریب زمین به شرکت الکوزی، تخفیف 90 درصدی قایل شده است.

روزنامه اطلاعات روز همچنین به نقل از یک مقام برجسته دولتی که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است:- "در دور اول انتخابات، شرکت الکوزی به عطامحمد نور، عبدالله عبدالله، زلمی رسول و اشرف غنی پول می‌داد. اما وقتی مشخص شد که غنی برنده می‌شود، این شرکت کمک‌هایش را به ستاد اشرف غنی منحصر کرد و حتی بازرگانان را برای کمک به ستاد اشرف غنی بسیج کرد".

این مقام افزود:- "به همین دلیل، غنی پس از به‌قدرت رسیدن، زمینه‌ فروش 143 جریب زمین را به این شرکت آماده ساخت، مالیات سیگار را برای این شرکت پایین نگهداشت و قرارداد بند سروبی را به این شرکت داد".

واقعیت

اکلیل حکیمی وزیر تجارت افغانستان در واکنش به این خبر گفت: فروش زمین به شرکت الکوزی به خاطر حمایت از سرمایه گذاری خصوصی بود.

وی افزود: فروش 143 جریب زمین به شرکت الکوزی در سال 93 تصویب شده که من در آن زمان وزیر نبودم.

همچنین «جواد پیکار» رئیس اداره اراضی افغانستان ضمن رد این گزارش اعلام کرد: «محمداشرف غنی» 143 جریب زمین را به شرکت الکوزی نفروخته است.

شرکت الکوزی

این شرکت، یک شرکت فعال در عرصه‌ تولید چای، قهوه، ماکارونی، دستمال مرطوب، شامپو، نرم‌کننده، ژل حمام، وسایل شوینده، روغن ماشین‌آلات و آب‌میوه است.

شعار تجاری آن «چیزی که فردا ممکن است، امروز به‌دست می‌آوریم» می‌باشد. این شرکت با نام اختصاری AGC کمتر از یک‌صد سال پیشینه‌ فعالیت تجاری دارد و گواهینامه‌ کمپانی چند ملیتی FMCG را نیز دارا می‌باشد.

دفتر مرکزی آن در شهر دبی در کشور امارات متحده‌ عربی واقع است و بر اساس آمار این شرکت، 35هزار نفر در کارخانه‌های تولیدی آن مشغول کار هستند.

این شرکت قرار است در 143.54 جریب زمینی که از حکومت خریده است، کارخانه‌های «بیسکویت، چیپس، ماکارونی، دستمال کاغذی و کارتن‌سازی» بسازد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала