امریکا قبل از تصویب لایحه قطع همکاری های مالی به افغانستان باید این کشور را ترک کند

© AFP 2023 / DANIEL MIHAILESCUناتو
ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همکاری های مالی و نظامی امریکا رابطه مستقیم دارد با موجودیت پایگاه های شان در افغانستان

این برنامه را می توانید در ذیل کلیک کنید و بشنوید:

خلص مطلب:

در این هفته باز هم دراجندای نشست ناتو مسایل حل معضلات افغانستان مورد شامل گردیده.
در این نشست ناتو مهمتر از همه موقف رییس جمهور امریکا ترامپ است. ترامپ که قبل از آمدن اش به قصر سفید بار ها عملکرد های ناتو را مورد انتقاد شدید قرار داده بود و پیمان اتلانتیک شمالی را یک سازمان پرمصرف قلمداد نموده بود ،حتا گواه آن می رفت که برای ترامپ دیگروقت مصرف ناتو به پایان رسیده، اما قرار معلوم در اولین نشست اش با انجلا مرکل صدر اعظم المان تجدید نظر به این موقف خود نمود. دیگر ترامپ ناتو را یک پیمان کهنه و بیهوده نمی گوید ، اما با یک شرط و آن اینکه همه کشور های شامل این پیمان باید پول مصرف آنرا بپردازند، به نظر ناظرین دونالد ترامپ با این دید گاه و از این موقف امروز در ناتو بحث خواهد نمود.
امروز ترامپ بیش از هر رییس جمهور پیش از وی نیاز دارد تا منابع جدید پولی را دریافت نماید. در سفرش به عربستان سعودی هیچ تدابیر مشترک در مبارزه با تروریزم در سوریه و افغانستان مورد بحث قرار نگرفت. در این سفروی دوهدف داشت: عقد قرار داد فروش اسلحه وتحریک مناقشات بین عربستان و ایران ، که البته باز هم درگیری ها بین این دو کشور به منافع کارپاریشن های نظامی امریکاست. آنچه به سیاست ترامپ در قبال افغانستان ارتباط میگیرد ، فکر می رود که همه اعلامیه ها و موقف وی بیشتر شکل نمایشی و سیاسی دارد، تا برنامه های عملی. چنانچه ریکس تیلرسن، وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با کارمندان این وزارت حین تشریح اولویت های سیاست خارجی حکومت دونالدترامپ دررابطه به افغانستان صرف به شکل فورمولیته از یک روند نامعلوم جستجوی صلح مشروع و ماموریت آموزش، کمک و مشوره دهی ناتو برای تحقق اهداف مشترک حیاتی سخن گفت. و این اوامر را درارتقاع توانایی های افغانستان ضرور دانست.
در آستانه اجلاس ناتو در بروکسل تعدادی از اعضای کانگرس ایالات متحده روز چهارشنبه (۳ جوزا) بر آغاز هرچه زودتر بحث‏های جدی دربارۀ روشن شدن سرنوشت جنگ واشنگتن درافغانستان تأکید کردند.
لایحۀ منع دسترسی به منابع مالی برای فعالیت در افغانستان، حتا در ۲۲ ماه مارچ سال ۲۰۱۷ به کانگرس پیشنهاد و به کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‏گان امریکا راجع شده بود و اینکه یک روز پیش از جلسه ناتو یک بار دیگر در کانگرس مورد بحث قرار می گیرد ، سیگنال ایست به ترامپ ، تا وی در تصمیم امریکا در مسایل افغانستان برای ناتو خوشبینی های را نشان ندهد و ترامپ نظر به مشکلات معین ای که با کانگرس دارد ، فکر میرود که این موقف اعضای کانگرس امریکا را نادیده نگیرد.
حرف در این است که تاامروز معلوم نیست ، آیا امریکا و ناتو بیشتر در همکاری با حاکمیت کابل نیاز دارند و یا حکومت وحدت ملی با آنها ؟ همه حرف ها در امضای موافقت نامه امنیتی بین امریکا و حکومت کابل است. به اساس این موافقت نامه ناتو وامریکا در موجودیت پایگاه های نظامی شان کاملا ذیعلاقه هستند و حامد کرزی بار ها گفته بود که دل تان جمع باشد ، امریکا از افغانستان نمی رود. بنآ همکاری های امریکا با افغانستان یک مسوولیت حتمی برایشان شمرده می شود و افغانستان با اجازه پایگاه های ناتو و امریکا حق مسلم خود را دارد تا از ایشان تاجایی خود را که شامل تامینات مالی و نظامی به قوای مسلح کشور است ، بگیرد. هر زمانی که ایشان این پایگاه ها را کاملآ تخلیه نمایند, در بدل حق دارند که این تامینات را هم قطع نمایند. بنا باید افغانستان به گوش اعضای کانگرس امریکا برساند که. امریکا قبل از تصویب لایحه قطع همکاری های مالی به افغانستان باید این کشور را ترک کند، انگاه چنین تصمیم ای را می توانید اتخاذ نماید.
امید است که حکومت وحت ملی خود در صدد حل پرابلم های کشورش شود، چون آینده سیاست امریکا بسیار تاریک و مبهم به نظر می رسد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала