سردبیر مجله «ژئوپلیتیک»: درگیری و بی ثباتی در افغانستان به سود کاخ سفید و داعش است

© Sputnik / M. Naderiسردبیر مجله «ژئوپلیتیک»: درگیری و بی ثباتی در افغانستان به سود کاخ سفید و داعش است
سردبیر مجله «ژئوپلیتیک»: درگیری و بی ثباتی در افغانستان به سود کاخ سفید و داعش است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سردبیر مجله «ژئوپلیتیک» روسیه با اشاره به حملات تروریستی اخیر در شهر کابل گفت: ادامه بی‌ثباتی در افغانستان به سود «کاخ سفید» و داعش است و هر 2 به طریقی از این موضوع منافع خود را کسب می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، لئونید ساوین سردبیر مجله «ژئوپلیتیک» روسیه گفت: انفجار تروریستی اخیر «کابل» و ادامه ناامنی‌ها در افغانستان به نفع آمریکا و داعش است.
وی ادامه داد: 2 گروه از بی‌ثباتی افغانستان نفع می‌برند، یکی داعش و دیگری امریکا. برای داعش ترور یک روش معمول است که توسط آن می‌خواهند پروژه «خلافت» خود را گسترش دهند.
ساوین افزود: حوادث تروریستی نظیر روز چهارشنبه کابل نه تنها حضور نظامی امریکا در افغانستان را توجیه می‌کند بلکه اجازه می‌دهد تا «واشنگتن» به فکر افزایش نیروی نظامی و اطلاعاتی خود در این کشور باشد.
این تحلیلگر سیاسی طرح مشکل افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل را لازم دانست و گفت: متاسفانه انفجار، انتحار و سایر پدیده‌های شوم به حدی در افغانستان پیش پا افتاده شده که در نهادهای بین‌المللی نیز جو نامناسبی به وجود آمده و چنین وضعیتی را برای این کشور معمولی می‌دانند.
ساوین ادامه داد: تحلیل برنامه‌های دولت «دونالد ترامپ» در رابطه با خاورمیانه و افغانستان نشان می‌دهد که امریکا اعمال فشارهای بیشتری به تهران را در نظر دارد که طرح تقویت و بازسازی حضور نظامی واشنگتن در افغانستان به منظور «پوشش مناطق شرقی ایران» در نظر گرفته شده است.
سردبیر مجله «ژئوپلیتیک» روسیه با بیان اینکه شکل‌گیری هسته‌های تروریستی در مناطق شمالی افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی نگران کننده است، اظهار داشت: تردیدی نیست که از طریق بی‌ثبات سازی شمال افغانستان می‌خواهند روی فضای امنیتی آسیای مرکزی تأثیر گذارند.
وی افزود: چنین اتفاقی مسکو را دچار برخی مسائل جدی خواهد کرد زیرا از طریق این منطقه به طور مستقیم امکان دسترسی به روسیه فراهم می‌شود.
ساوین تصریح کرد: افزایش بی ثباتی در منطقه از جمله در کشورهای آسیای مرکزی که عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا می‌باشند، ضربه‌ای جدی به وجهه همگرایی اوراسیا وارد خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که واکنش روسیه به این نوع تحرکات برای بی‌ثبات سازی آسیای مرکزی از طریق افغانستان چه خواهد بود، گفت: روسیه نمی‌تواند به طور مستقیم در امور افغانستان دخالت کند اما تشدید کنترل بر مرزهای افغانستان کاملا امکان پذیر می‌باشد.
این تحلیلگر سیاسی افزود: به ویژه اینکه در تاجیکستان پایگاه نظامی روسیه حضور داشته و از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی نیز اقدامات مربوطه دنبال خواهد شد.
وی اظهار داشت: تمرینات مشترک اخیر «دوشنبه: ضد ترور 2017» که از سوی مرکز ضد تروریستی جامعه کشورهای مشترک المنافع در تاجیکستان برگزار شد، با موضوع فوق مرتبط می‌باشد.
ساوین با اشاره به عدم عضویت ازبکستان و ترکمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، افزود: «تاشکند» در رابطه با تهدیدات امنیتی از ناحیه افغانستان وضعیت خاصی ندارد ولی «عشق‌آباد» ممکن است در این زمینه با مشکلاتی مواجه شود زیرا مناطق هم مرز با این کشور در افغانستان عمدتا تحت کنترل طالبان قرار دارند.
سردبیر مجله ژئوپلیتیک روسیه در پایان گفت: به اعتقاد من در چنین شرایطی باید کشورهای همسایه افغانستان به صورت هماهنگ اقدام کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала