مجلس افغانستان از "آی اس آی" به نهاد های بین المللی شکایت می کند

© AP Photo / Rahmat Gulمجلس افغانستان
مجلس افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس به ارایه‌ی طرح ای مبنی بر شکل‌گیری اجماع ملی به منظور بیرون رفت از وضعیت کنونی امنیتی در کشور به ویژه شهر کابل، تاکید کرده که باید حکومت افغانستان از سازمان استخباراتی پاکستان، آی‌اس‌آی، در نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، این طرح که توسط ۶۶ تن از اعضای مجلس نماینده‌گان آماده و تایید شده، آمده است که دولت افغانستان به طور مستند از سازمان استخبارات پاکستان شکایت کند و از سازمان‌های بین‌المللی خواستار افزایش فشارها بر آی‌اس‌آی شود.
حکومت افغانستان در پی انفجار خونین روز چهارشنبه گذشته که در آن حدود ۱۵۰ تن کشته و نزدیک به ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند، اعلام کرد که این حمله توسط «شبکه تروریستی حقانی با کمک حلقاتی در داخل سازمان استخباراتی پاکستان» صورت گرفته است.
این طرح پس از بحث‌های طولانی اعضای مجلس نماینده‌گان در باره وضعیت امنیتی و رویدادهای خونین اخیر شهر کابل، در جلسه‌ی فوق‌العاده دیروزی این مجلس بیان شد. در این طرح آمده است: «حکومت باید به زودترین زمان ممکن طرح تدویر اجماع ملی را به منظور تحکیم وحدت ملی، ایجاد اعتماد و وفاق سیاسی و بسیج مردمی به مجلس نماینده‌گان ارایه بدارد، حکومت باید به صورت فعال جهت اعمال فشار دیپلوماتیک در سطح بین‌المللی از پاکستان و شبکه استخباراتی آی‌اس‌آی، ‌به شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی، نهادهای مدافع حقوق بشر و اتحادیه میان پارلمانی، آی‌پی‌یو، رسماً شکایت خود را طور مستند ارایه کند.»
اعضای مجلس نماینده‌گان در این طرح خود از حکومت نیز خواسته‌اند که برنامه استراتژی ملی امنیتی افغانستان را به صورت فوری به منظور تایید به پارلمان ارایه کند و نیز عوامل رویدادهای خونین اخیر در شهر کابل را شناسایی و تحت پی‌گرد قرار دهد. در این طرح تأکید شده:‌ «آن عده از مسوولان امنیتی که با سوء مدیریت و غفلت وظیفه‌ای زمینه‌ساز حملات خونین اخیر شده‌اند، از کارشان برکنار و در دادگاه علنی نظامی محاکمه شوند.» هم‌چنین در این طرح تاکید شده که حکومت به منظور تحکیم قانون و تطبیق عدالت، به طور فوری در باره‌ی شناسایی و مجازات عاملان رویداد خونین روز جمعه اقدام کند. اعضای مجلس نماینده‌گان در طرح هفت ماده‌ای‌شان از ملا امامان مساجد، شورای علما و وزارت حج و اوقاف نیز خواسته‌اند که برای تحکیم وحدت میان شهروندان و تقبیح حملات تروریستی بیشتر تلاش کنند. هم‌چنین شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان روی طرح ایجاد کمیسیونی به منظور نظارت از عمل‌کرد حکومت کار می‌کنند.
شکریه پیکان احمدی عضو مجلس می‌گوید که سازمان استخباراتی پاکستان به «فابریکه تولید تروریست» مبدل شده است. خانم احمدی افزود که این سازمان راه‌های مختلفی را برای ضربه‌زدن به دولت و شهروندان افغانستان تا کنون تجربه کرده است. وی تأکید کرد که حتا ترس این وجود دارد که سازمان استخبارات پاکستان روزی بتواند مستقیماً از طریق هوا شهروندان افغانستان را در داخل کشور هدف قرار بدهد.
شکریه پیکان احمدی از حکومت افغانستان خواست تا در باره آن عده از تروریستانی که همین اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند، تصمیم بگیرد. به گفته او، این تروریستان حتا از داخل زندان‌ها طرح‌های تروریستی‌شان را ارایه و اجرا می‌کنند.
بحث اصلی اعضای مجلس نماینده‌گان در جلسه فوق‌العاده دیروزی، در باره جست‌وجو و یافتن راهی برای بیرون‌رفت از وضعیت ناامن موجود در کشور متمرکز بود.
نصرالله صادقی‌زاده نیلی، نماینده ولایت دایکندی می‌گوید که طرح‌ اجماع ملی باید مورد تایید تمامی اعضای این مجلس قرار گرفته و پس از در میان گذاشتن با مجلس سنا، برای مشورت و اجرا با گروه‌های سیاسی مخالف حکومت و رهبران دولتی در میان گذاشته شود.
محمدذکریا سودا دیگر عضو مجلس نیز به شکل‌گیری یک اجماع ملی به منظور بیرون‌رفت از وضعیت موجود تاکید کرده می‌گوید که باید در طرح اجماع ملی از دوست و دشمن تعریف مشخصی وجود داشته باشد. او هم‌چنین از ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو برای کمک به وضعیت موجود در افغانستان انتقاد کرد و گفت که امریکا و ناتو بر اساس پیمان‌های امنیتی مسوولیت دارند تا در چنین شرایط، افغانستان را کمک کنند.
اعضای مجلس نماینده‌گان قرار است بحث‌های‌شان را در باره تهیه‌ی «طرح شکل‌‌دهی اجماع ملی و چگونگی بیرون‌رفت از وضعیت موجود امنیتی»‌ ادامه بدهند. بحث‌های این مجلس در روز شنبه نیز روی همین‌ موضوع متمرکز بود.
طرح شکل‌گیری اجماع ملی در حالی از سوی مجلس نماینده‌گان مطرح می‌شود که شهر کابل طی چند روز گذشته، شاهد خونین‌ترین حوادث امنیتی بوده‌ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала