بازار کابل در رمضان؛ روزه‌ داری در سایه فقر و ناامنی (ویدئو)

© Sputnik / Minaبازار کابل در رمضان؛ روزه‌ داری در سایه فقر و ناامنی (ویدئو)
بازار کابل در رمضان؛ روزه‌ داری در سایه فقر و ناامنی (ویدئو) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اوضاع بازار در ماه رمضان گواه سختی‌ها و وضعیت خراب مردم است، دکان‌های کابل که پیش از این در ماه رمضان مملو از خریدار بوده در این روزها رونقی ندارد و طلسم وضع بد اقتصادی در سایه ناامنی‌ها روز و روزگار مردم کابل را سخت و سخت‌تر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم از کابل، صدای دلنشین مناجات این روزها دوباره شنیده می‌شود… قرائت دعای ماه مبارک رمضان و صدای قرآن خواندن با صوت زیبای روزه‌داران.

این روزها همه سرگرم دعا و مناجات هستند، این روزها همه مهمان‌اند، زیبایی بخشش‌ها و صدقه دادن، خود به این ماه جلوه‌ای دیگر می‌دهد. رمضان بیشتر از وجه فقهی خود، جلوه‌گر اخلاق است. رمضان، فرصتی برای تمرین اخلاق است. کمک به بینوایان، پرستش و تواضع، اجتماعات، تزکیه نفس، سخاوت و افطاری دادن، صله رحم، خلق خوش، برادری، همدلی، رعایت حقوق، عید و شادمانی و همه اینها تجلی‌گر زیبایی‌های رمضان است.

حجت‌الاسلام «سید عباس مظفیر» کارشناس مذهبی در این باره می‌گوید: خدای متعال روزه را به عنوان یک تشریف و تکریم و نه به عنوان یک تکلیف به مسلمانان هدیه کرده و هدف و فلسفه وجوب روزه این است که انسان به تقوا برسد، البته تقوا به این معنا که انسان از درون توان بازدارندگی از گناه را کسب کند و روزه بهترین ابزار برای به دست آوردن این صفت است.

با وجود همه این زیبایی‌ها ولی آرامش مردم هنوز محقق نشده است. مردم افغانستان حتی در این ماه مبارک نیز با چالش‌های زیادی روبرو هستند، «شجاع محسنی» از شهروندان کابل در این‌باره می‌گوید: امنیت فیزیکی و سخت‌افزاری اهمیت و نیاز اصلی افغانستان است ، شما می‌بینید که در روز اول رمضان رئیس‌جمهور افغانستان به طالبان پیام می‌دهد که صلح کنید و در همان روز در خوست انتحار می‌شود، در روز اول رمضان شورای علما و مجلس نمایندگان خواستار صلح در افغانستان می‌شوند و این نشان می‌دهد که چالش اول مردم امنیت فیزیکی است که از رمضان به عنوان یک ظرفیت مدارا در میان مسلمانان استفاده کنند تا جنگ فروکش کند.

همان‌ استفاده‌ای که در صدر اسلام از ماه‌های حرام میشد؛ اکنون از ماه رمضان در افغانستان صورت می‌گیرد و از طرف‌های درگیر خواسته می‌شود که به حرمت این ماه، درگیری را کنار گذاشته و جنگ را متوقف کنند.

دغدغه دیگر مردم افغانستان دغدغه فرهنگی درون جامعه است، جامعه افغانستان متاسفانه به دلیل پمپاژ بنگاه‌های تبلیغاتی جوامع غربی در دهه گذشته دچار نوعی از خودبیگانگی فرهنگی شده‌ است؛ امروز اتفاقاتی که در درون جامعه افغانستان شاهد هستیم، یک هجمه بسیار بزرگ از تبلیغات متفاوت با ارزش‌های فرهنگی مردم افغانستان بوده و رمضان فرصتی برای ایجاد یک الگوی فرهنگ مشترک در افغانستان است.

مردم در رمضان به طور حداقلی از طرف رسانه‌ها یک نوع احساس امنیت فکری فرهنگی می‌کنند و مدل نسبتا اسلامی از رسانه در افغانستان برخلاف ماه‌های دیگر عرضه می‌شود.

اوضاع بازار اما…گواه سختی‌ها و وضعیت خراب مردم است، دکان‌های کابل که پیش از این در ماه رمضان مملو از خریدار بودند امروز رونقی ندارند و بازاریان نیز همین را می‌گویند.

یکی از بازاریان کابل می‌گوید: وضعیت بازار نسبت به سال‌های گذشته در ماه مبارک رمضان بیش از 80 درصد خراب شده، مردم تنها به اندازه مصرف چند روز مایحتاج خود را تهیه می‌کنند و توان خرید بالاتری ندارند.

 

شاید بزرگترین مشکل همان ناامنی باشد که ریشه همه مشکلات شده است…فقر، بیکاری، گرانی، بازارهای خلوت….

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала