عبدالله: افراد دخیل در رویدادهای خونین کابل مجازات می شوند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله: افراد دخیل در رویدادهای خونین کابل مجازات می شوند
عبدالله: افراد دخیل در رویدادهای خونین کابل مجازات می شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه تأکید دارد کسانی‎که بر معرضان شلیک کرده اند، زیر پیگرد قرار خواهند گرفت و سارنوالی در این باره بررسی‎هایش را آغاز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست روز گذشته (۲۲ جوزا) شورای وزیران، به مردم اطمینان داد که تمامی رویداد های خونین کابل، به گونۀ درست بررسی می‎شوند و کسانی که در این رویدادها غفلت کرده ‏اند، در هر مقامی که باشند مجازات خواهند شد.

به گفتۀ آقای عبدالله، لوی سارنوالی بررسی‎هایش را در بارۀ عاملان آماج قرار دادن مردم در روز اعتراضات به گونه همه جانبه آغاز کرده است.

وی افزود: «در مورد تحقیقات هر سه حادثه، انشاء الله هیچ نوع غفلتی صورت نخواهد گرفت. و به هر سطح و سویه‎یی که مسؤولان در این دخیل باشند، یا غفلت وظیفوی کرده باشند، یا هدایاتی که منجر به تلفات هموطنان ما در جریان تظاهرات شده باشد، به آن‌ها رسید‎گی خواهد شد و اقدام قانونی در موردش صورت خواهد گرفت.»

این در حالی است که لوی سارنوالی، پس از ده روز بررسی چگونگی به خشونت کشانیده شدن اعتراضات ۱۲ جوزا در کابل، و کوتاهی‏ها در کار تأمین امنیت پایتخت، سر انجام شب گذشته(۲۱ جوزا) وظیفه‎های گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل و حسن شاه فروغ، فرمانده پولیس کابل را به حالت تعلیق در آورد.

لوی سارنوالی تأکید دارد که بررسی‎های این نهاد، زمان خواهد برد، اما اطمینان می دهد که این بررسی‎ها به دور از مسایل سیاسی و قومی صورت خواهد گرفت.

جمشید رسولی، سخن‎گوی لوی سارنوالی بیان داشت: «این قضیه را با بی طرفی کامل، با حفظ استقلالیت به رویت اسناد، شواهد و مدارکی که به‎دسترس همکاران ما در جریان بررسی‎های شان قرار بگیرد، بررسی خواهند کرد و در نهایت تصمیم را اتخاذ می‎کنند.»

در همین حال، معترضان که در جاده‎های کابل چادر زده اند و خواستار برکناری مقام‎های ارشد حکومتی و مسؤولان امنیتی اند، هرچند از به تعلیق در آمدن وظیفه‎های فرمانده گارنزیون کابل و فرمانده پولیس کابل استقبال می کند، اما برعملی شدن تمامی خواست هایشان تأکید می ورزد.

فهیم فطرت، عضو جنبش رستا خیز تغییر اظهار داشت: «استقبال می‏‎کنیم از دادستانی کُل و خواستار این هستیم که کار خود را با امانت داری تمام انجام بدهند تا مردم افغانستان شاهد دادگاهی شدن تمام کسانی شود که در حمله بر معترضان دست داشتند.»

این همه، پس از آن صورت می‏گیرد که معترضان روز جمعه(۱۲ جوزا) هنگامی که از بهر تأمین امنیت به جاده‎های کابل ریخته بودند، نیروهای امنیتی بر آنان شلیک کردند و حد اقل ۵ تن آنان را کشتند و نزدیک به ۲۰ تن دیگر از آنان را زخمی ساختند.
پس از آن معترضان در چندین نطقۀ شهر کابل چادر زدند و خواستار برکناری رییس‏جمهور، رییس اجراییه و تمامی مسؤولان امنیتی شدند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала