ناظر بین‌المللی بر انتخابات افغانستان: پاکستان از برخی داعشی ها در افغانستان حمایت می کند

© Photo / M.Naderiناظر بین‌المللی بر انتخابات افغانستان: پاکستان از برخی داعشی ها در افغانستان حمایت می کند
ناظر بین‌المللی بر انتخابات افغانستان: پاکستان از برخی داعشی ها در افغانستان حمایت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ناظر بین‌المللی بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که فعالیت داعش در این کشور افزایش یافته و روسیه و چین معتقدند که طالبان توان مبارزه با این گروه تروریستی را دارد در حالی که پاکستان از برخی داعشی‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایندین تایمز"، «سرینجین بوز» یکی از ناظران بین‌المللی بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت که افغانستان در آشتفتگی بسر می‌برد و تنش‌ها بین اشرف غنی رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان کاملا مشهود است.

وی افزود: "اخیرا نزدیکان غنی حتی تلاش کردند تا سبب اخراج عبدالله شوند که به دلیل عدم حمایت جامعه جهانی از این طرح، آنها ناکام شدند."

این در حالی است که بسیاری از تصمیمات و اقدامات غنی نیز مورد نقد عبدالله بوده و حتی در اظهارات عمومی خود بیان کرده که غنی شایسته ریاست جمهوری افغانستان نیست.

سرینجین بوز درباره وضعیت طالبان در افغانستان نیز گفت که بیشتر مناطق ولایت قندوز در کنترل طالبان است. این گروه همچنین مناطق بیشتری از ولایت ارزگان را در اختیار دراد کنترل شهرستان «سنگین» در ولایت هلمند را نیز بدست آورده‌ است.

نارضایتی برخی اقوام افغانستان از رفتار تبعیض‌آمیز حکومت

این ناظر بین‌المللی انتخابات افغانستان با تایید انجام اصلاحات در زمینه اقتصاد افغانستان، ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی اشرف غنی را شکست‌خورده عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: "نارضایتی برخی از اقوام افغانستان از رفتارهای تبعیض‌آمیز حکومت، بویژه هزاره‌ها و ازبک‌ها، باعث افزایش تقسیمات قومی و منطقه‌ای شده است."

سرینجین درباره حضور داعش در افغانستان نیز گفت: "اخیرا فعالیت‌های داعش افزایش یافته و سبب شده تا روسیه و چین خواستار وارد مذاکره شدن جامعه جهانی با طالبان شده‌اند زیرا دشمن اصلی داعش است و طالبان می‌تواند به مبارزه علیه آنان کمک کند".

ناظر بین‌المللی تاکید کرد: "تغییر نگرش روسیه و چین درباره طالبان ممکن است به پیشرفت روند صلح در افغانستان نیز کمک کند. موضع این دو کشور نیز، اگر به صلح منجر شود، سیاست‌های افغانستان را تغییر خواهد داد؛ بطوری که داعش شکست خواهد خورد، اما همه چیز از مسائل امنیتی تا قانون اساسی این کشور و سیاست‌ها در سطح ملی و حتی محلی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت."

حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از داعش

وی همچنین تصریح کرد: "مدارکی وجود دارد که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به «آی.اس.آی» از شاخه داعش در افغانستان حمایت می‌کند. در واقع داعش خوراسان نیز یکی دیگر از ابزارهای سیاست خارجی پاکستان است.

سرینجین درباره تصمیم کابل و اسلام‌آباد برای احیای «گروه همکاری‌های چهارجانبه» گفت: این گروه در سال 2016 و پس از کشته‌شدن «ملا منصور» رهبر طالبان به حالت تعلیق درآمد و بعد از آن با گفت‌وگوهای شش جانبه که متشکل از روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و افغانستان جایگزین شد.

این ناظر بین‌المللی انتخابات در افغانستان با اشاره به نشست‌های چهارجانبه ادامه داد که بازی بزرگ جدیدی در حال ظهور است که به ضرر افغانستان و هند خواهد بود؛ زیرا نفوذ پاکستان را در روند صلح افزایش می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала