گسترش تولید و رونق تجارت زعفران در افغانستان

© Flickr / m-botگسترش تولید و رونق تجارت زعفران در افغانستان
گسترش تولید و رونق تجارت زعفران در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان مصمم است تا برای توسعه و گسترش کشت و تجارت زعفران گام‌های سریع‌تری بردارد؛ تدوین سند ملی چشم‌انداز توسعه کشت زعفران، ایجاد آزمایشگاه‌های کنترول کیفیت، ایجاد کمیته مخصوص و تلاش برای پیداکردن بازارهای بیشتر، بخشی از اقدامات اخیر نهادهای مسوول حکومتی در این راستا به حساب می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، طی یک و نیم سال اخیر، کشت و بهره‌برداری از زعفران در کشور، بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشته و هم اکنون در سطح ۳۱ ولایت، ۲۴۰ تن پیاز زعفران توزیع شده است.از آن‌جایی که موارد استفاده از زعفران در سطح جهانی به صورت روزافزون در حال گسترش می‌باشد، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی این محصول نیز در حال گسترش چشم‌گیر خواهد بود و زعفران به زودی به یک محصول استراتژیک صنعتی در مارکیت جهانی مبدل خواهد شد. مقایسه قیمت زعفران نیز طی ۱۶ اخیر نشان می‌دهد که قیمت این محصول سیر صعودی دارد، قیمت زعفران در سال ۲۰۰۰ هر کیلو گرام حدود ۲۰۰ دالر بود، در حالی که در سال ۲۰۱۷ این مبلغ به ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دالر افزایش یافته است.از طرف دیگر، آب و هوا و خاک افغانستان برای کشت و تولید زعفران کاملاً مناسب تشخیص داده شده است و از همین روی، تلاش‌های گسترده‌ی برای کشت و تولید بیشتر این محصول در جریان است. برنامه «ملی انکشاف زعفران» نشان می‌دهد که کشت و تولید زعفران در حال تبدیل‌شدن به یک محصول فراگیر و کلیدی درکشور ما است.
روند توسعه کشت زعفران هرچند در مقیاس کوچک، کشت زعفران در افغانستان سابقه بسیار طولانی دارد اما به صورت انبوه، در سال‌های پس از ۲۰۰۱  کشت و تجارت زعفران در کشور ما هدف توجه جدی قرار گرفت. از این زمان به بعد، روند کشت زعفران در کشور ما سیر صعودی داشته و قرار است تا دوازده سال بعد، میزان کشت، بهره‌برداری و عواید ناشی از تجارت آن چندصد برابر شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала