ریکارد جهانی ولسوالی کجکی هلمند

© Photo / UN Photo/UNODC/Zalmaiریکارد جهانی ولسوالی کجکی هلمند
ریکارد جهانی ولسوالی کجکی هلمند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات در ولایت هلمند وجود بزرگترین شرکت‌های تولید مواد مخدر در این ولایت را می‌پذیرند و ادعا دارند که این شرکت‌ها در مناطق تحت کنترول طالبان قرار ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا) حیات‌الله حیات، والی هلمند نیز تائید می‌کند که در مناطق تحت کنترول طالبان شرکت‌های بزرگ تولید و پروسس مواد مخدر فعالیت دارد و از برنامه حکومت جهت تخریب این مراکز خبر می‌دهد.

عبدالرزاق مظلوم‌یار ولسوال کجکی می‌گوید که در این ولسوالی ۱۶ شرکت تولید هیروئین و ۲ هزار مرکز فروش این ماده کشنده وجود دارد که تحت کنترول طالبان می‌باشد.

وی گفت که تمامی قاچاقبران قندهار و ولایات همسایه در همین‌جا جمع می شوند و ساختمان‌های بزرگ، مارکیت و محلات مناسبی برای خود ساخته‌اند.

ولسوال کجکی تصریح کرد: "در هر ماه از همین کارخانه‌ها و از نزد قاچاقبران یک میلیارد و دو صد میلیون کلدار پاکستانی در اختیار دشمن قرار می‌گیرد".

وی عنوان کرد که با از بین بردن این منبع مالی مخالفان مسلح، هلمند، ارزگان، زابل و فراه امن خواهد شد.

والی هلمند گفت که امسال برنامه‌های وسیعی برای تخریب آنها روی دست داریم. او تصریح کر که در سال ۱۳۹۵ نیروهای ما ۲۶ تن مواد مخدر از کشف و از بین برده‌اند.

بر اساس تخمین اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد یو ان او دی سی (UNODC) بیشترین کشت کوکنار در افغانستان و آن هم در ولایت هلمند صورت می‌گیرد.

هر چند حکومت برای مبارزه با آن میلیون‌ها دالر را از طریق برنامه کشت بدیل با توزیع تخم اصلاح شدۀ زراعتی و کود کمیاوی به مصرف رسانده‌است، اما به دلیل عاید زیاد یکی از درک کشت کوکنار، حاصلات دیگر زراعتی نتوانسته جایگزین کشت زارهای کوکنار شود و هنوز نیز کوکنار به عنوان اولین و آخرین گزینه برای دهاقین مطرح است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала