واکنش تند شورای علمای بامیان به جشنواره دمبوره

© AP Photo / Stringerواکنش تند شورای علمای بامیان به جشنواره دمبوره
واکنش تند شورای علمای بامیان به جشنواره دمبوره - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای علمای شیعه بامیان با نشان‌دادن واکنش به برگزاری جشنواره دمبوره در این ولایت از حکومت محلی خواسته است تا جلو این جشنواره گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، ۱۶ و ۱۷ ماه سرطان جشنواره دمبوره در بامیان برگزار می شود اما امروز شورای علمای شیعه این ولایت واکنش شدیدی به برگزاری این مراسم نشان داد.

شورای علمای بامیان هر نوع برگزاری مراسم با نواختن دمبوره را محکوم کرده و آن را خلاف شریعت مقدم اسلام دانسته و عنوان کرده که این نوع جلسات در حقیقت قدم گذاشتن روی خون شهدا است.

شورای علمای بامیان طی اطلاعیه ای گفته که یقینا و بدون شک رقص، موسیقی و نواختن دمبوره با این حالت و وضعیت که در بامیان برگزار می‌شود در بسا موارد یکی از مصادیق لهو الحدیث به حساب آمده و از نظر دین و شریعت مقدس اسلام حرمت آن آشکارا است همه مراجع عظام تقلید، فتوا بر حرمت آن داده‌اند.

در ادامه اطلاعیه آمده: "مسلما تعمیم موسیقی همراه با رقص و پایکوبی (نواختن دمبوره) سهم بزرگ در بوجود آوردن ناپسندی ها دارد و لطمه‌های اخلاقی بر پیکر فرد و اجتماع وارد می کند. موسیقی، رقص و نواختن دمبوره اجتماع را به فساد و انحراف می‌کشاند خصوصا اگر مختلط از (زن و مرد) باشد و کسی که تحت تسلط موسیقی قرار می گیرد جز شهوت رانی و عشق بازی و جمال پرستی چیز دیگری در برابر دیدگان شان مجسم نمی‌شود".

این شورا در ادامه این بیانیه گفته است: "برگزاری هر نوع تجمع که خلاف شئونات اسلامی و دینی باشد باعث اختلاف و ناامنی در جامعه گردد تحت هر عنوان که باشد برای شورای علمای شیعه مرکز بامیان و مردم متدین بامیان پذیرفتنی نیست و محکوم است".
شورای علما از همه مردم بامیان و خانواده های شهدا خواسته که در همچو جلسات شرکت نکنند زیرا این جلسات در حقیقت قدم گذاشتن روی خون شهداست.

شورای علمای شیعه مرکز بامیان از مردم بامیان و حکومت محلی خواسته که جلو این بی‌بند و باری و خودسری‌ها در ولایت بامیان گرفته شود تا چهره مردم متدین بامیان در بیرون از بامیان رقصنده و نوازنده معرفی نگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала