امضای هشت توافقنامه اقتصادی توسط روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان

© Photo / ارگامضای هشت توافقنامه اقتصادی توسط روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان
امضای هشت توافقنامه اقتصادی توسط روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان در زمینه‌های حمل و نقل بین‌المللی، اجرای بهتر پروژه‌های زیربنایی تاپی و توتاپ به توافق رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، رئیس جمهور اشرف غنی که به ترکمنستان سفر کرده در دیدار با قربان‌قلی بیر محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در مورد گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل، نفت و گاز، صنایع کیمیایی، صنایع نساجی، صنایع فرش، کشاورزی و دیگر بخش‌ها توافق کردند.

روسای جمهور هر دو کشور پروژه‌های انرژی و پروژه‌های حمل و نقل انرژی را مهم خواندند و به طور خاص بر اجرای موفقانه‌ی پروژه‌ی تاپی (TAPI) که در آن چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند شامل است تاکید کردند.

بر اساس اطلاعات خبرنامه، هر دو رئیس جمهور بر سر گسترش همکاری در سیستم‌های راه آهن بین دو کشور نیز گفت‌وگو کردند. این اقدامات شامل بازسازی و تعمیر راه آهن سراغه-تورغندی و نیز گسترش راه آهن اقینه است.

خبرنامه افزوده که با توجه به ظرفیت حمل و نقل هر دو کشور، بر سر ایجاد راه آهن تجاری برای حمل و نقل کالاهای تجاری میان افغانستان-ترکمنستان-گرجستان-ترکیه و راه آهن تاجکستان-افغانستان-ترکمنستان تاکید شده است.

در خبرنامه سفارت افغانستان در ترکمنستان همچنان آمده است که دو رئیس‌جمهور بر حفظ و توسعه روابط در سطوح مختلف، مانند مشاوره بین وزارتخانه‌های امور خارجه هر دو کشور تأکید کردند.

هردو کشور با توجه به اهمیت نقش روابط فرهنگی در تقویت همکاری چندجانبه میان افغانستان و ترکمنستان و همچنین ایجاد همبستگی، دو رئیس‌جمهور بر سر گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، هنر، گردشگری و ورزش اعلام آمادگی کردند.

در خبرنامه آمده است که یک توافق نامه همکاری علمی و آموزشی بین پوهنتون جوزجان جمهوری اسلامی افغانستان و پوهنتون دولتی مغتم‌قلی ترکمنستان امضا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала