جنبش روشنايى: به ياد 86 شهيد مان، دوم اسد بار ديگر به جاده ها مى ريزيم

© Photo / کسراجنبش روشنايى: به ياد 86 شهيد مان، دوم اسد بار ديگر به جاده ها مى ريزيم
جنبش روشنايى: به ياد 86 شهيد مان، دوم اسد بار ديگر به جاده ها مى ريزيم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنبش روشنایی در اعلامیه شماره 53 خود از برگزاری تظاهرات در دوم اسد خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، جنبش روشنایی با نشر اعلامیه از برگزاری تظاهرات در دوم اسد به یاد شهیدان دهمزنگ خبر داد.

در این اعلامیه آمده است، بیش از یکسال از شکل گیری جنبش روشنایی، صدای رسا و جهانی عدالتخواهی و برابری طلبی مردم افغانستان می گذرد و جامعه خسته از تبعیض ما در آستانه اولین سالگرد فاجعه المناک دوم اسد که در آن 86 تن از یاران و اعضای فعال جنبش روشنایی شهید و بیش از 400 تن دیگر از آنها مجروح شدند، قرار داد.

این شورا همچنان با تاکید به استمرار مبارزات عدالتخواهانه مردم افغانستان با نخستین سالگرد شهدای فاجعه دوم اسد موارد ذیل را اعلام کردند.

جنبش روشنایی خواستار محاکمه حنیف اتمر شد - اسپوتنیک افغانستان
جنبش روشنایی خواستار محاکمه حنیف اتمر شد

یک: تظاهرات بزرگ جنبش روشنایی در روز دوم اسد از مبدا مصلای رهبر شهید در مسیر میدان روشنایی و به مقصد دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل برگزار می شود.
بنابراین شورای عالی مردمی جنبش روشنایی از حکومت افغانستان می خواهد، که براساس احکام صریح قانون اساسی و قانون تظاهرات و اجتماعات، تدابیر لازم امنیتی را برای برگزاری تظاهرات مدنی دوم اسد اتخاذ نموده، به وظایف و مسولیت های قانونی خود عمل کند. در همین راستا از جامعه جهانی و در راس آن نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل که قبلا با وساطت و میانجیگری آنها، جنبش روشنایی تظاهرات ششم میزان سال گذشته را به حالت تعلیق در آورده بود، می خواهد حکومت افغانستان را برای تامین مطالبات شهروندان و تامین امنیت معترضان وادار سازد.
دوم: از مردم مسلمان و عدالتخواه کابل می خواهیم به نشانه زنده نگهداشتن یاد و خاطره همیشه جاوید شهدای میدان روشنایی و شهدای رویدادهای دردناک اخیر مانند شهدای مسجد باقرالعلوم، زیارتگاه سخی، شهدای مسجد الزهرا شهدای عدالتخواه جنبش رستاخیز و تغییر، شهدای چهارراهی زنبق شهدای شفاخانه چهارصد بستر شهدای قول اردوی شاهین، شهدای جنگ با کوچی نماها و سایر شهدای مظلومی که در اثر بی کفایتی حکومت افغانستان جانهای شیرین خود را از دست دادند، در شامگاه اول اسد از ساعت 9 شب با فریاد تکبیر و شعارهای عدالتخواهانه از پشت بام های منازل شان به وجود جو خفقان و سیاست های تروریست پرورانه که توسط حکومت ایجاد شده است، اعتراض کنند.
سوم: جنبش روشنایی به تعقیب خروش شبانه مردم علیه ستم تبعیض و خفقان درکشور و پس از برگزاری تظاهرات در سالیاد فاجعه دوم اسد، از نمایندگان جامعه جهانی، فعالان مدنی، استادان دانشگاه ها، روحانیون و چهره های مطرح سیاسی و اجتماعی در یک کنفرانس بزرگ دعوت کرده و برنامه های خود را برای ضرورت انسجام نیروهای عدالتخواه واصلاح طلب اعلام خواهد کرد.
پس از گذشت یکسال، به همگان روشن شد که راهی جز مبارزه با انحصار طلبی و چنگ زدن به ریسمان عدالتخواهی و مبارزه برای تحقق عدالت اجتماعی وجود ندارد. جنبش روشنایی ضمن اینکه یکبار دیگر تاکید می کند که دوران انحصارطلبی، سرکوب و اختناق به پایان رسیده و حکومت راهی جز تن دادن به مطالبات برحق شهروندان ندارد، اما لازم می داند که میان مطالبات جنبش روشنایی که بر اساس منافع ملی و خواسته میلیونها شهروند این کشور است و مطالبات برخی افراد و اشخاص که ریشه در منافع فردی آنها دارد، خط روشنی ترسیم شود.

جنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد - اسپوتنیک افغانستان
تجمع اعتراضی جنبش روشنایی در غرب کابل از طرف پولیس ممنوع اعلام شد

چهارم: از آن جا که جنبش روشنایی یک جریان قدرتمند مردمی است که با هدف دفاع از منافع ملی به وجود آمده است، اظهارات اخیر مقامات کشور همسایه را در خصوص مدیریت آبها و پروژه های انکشافی در کشور ما، خلاف معاهده موجود بین دو کشور و نقض حاکمیت ملی افغانستان دانسته و افزون خواهی را خلاف اصول تامین منافع مشترک و حسن همجواری ارزیابی می نماید.
حکومت وحدت ملی نیز باید بداند که انکشاف در کشور بدون حمایت مردم امکان ناپذیر است و پروژه هایی که منافع ملی را نقض کنند و حمایت مردم را نداشته باشند، به یقین به مرحله واقعیت و تطبیق نخواهند رسید. 
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی یکبار دیگر برتامین مطالبات عدالتخواهانه مردم تاکید ورزیده و تصریح می کند که تا تحقق مطالبات یاران شهیدش که همانا تطبیق ماستر برق کشور و امتداد لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان میدان وردک و رفع تبعیض سیستماتیک درکشور است، به مبارزات عدالتخواهانه خود در داخل کشور و در سطح جهانی ادامه خواهد داد.

این جنبش همچنان خواهان آغاز تحقیقات مستقل و بی طرفانه بین المللی در مورد فاجعه دوم اسد هستیم و تا شناسایی تمامی عاملان و آمران این فاجعه و به محاکمه کشاندن آنها در این اعلامیه شده اند.

در این اعلامیه جنبش روشنایی همچنین آمده است، که ستادهای مردمی جنبش روشنایی در سطح جهان از هفته آینده به منظور انعکاس موج تازه خیزش بزرگ و عدالتخواهانه جنبش روشنایی در کابل به جهانیان، میزهای خبری خود را ایجاد خواهند کرد.

یادآوری می کنیم، که جنبش روشنایی پس از این که دولت افغانستان مسیر برق 500 ولت را تغییر داد به وجود آمد که پس از آن خیلی ها از این جنبش به دلیل های مختلف و منافع شخصی خود بیرون شدند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала