ضعف دولت افغانستان سبب شده تا واشنگتن به مواد توافقنامه امنیتی با کابل عمل نکند

© US Army / SPC Gul A Alisanضعف دولت افغانستان سبب شده تا واشنگتن به مواد توافقنامه امنیتی با کابل عمل نکند
ضعف دولت افغانستان سبب شده تا واشنگتن به مواد توافقنامه امنیتی با کابل عمل نکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش سپوتنیک به نقل ازتسنیم «رنگین دادفر اسپنتا» وزیر خارجه و مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در مراسم اعلام موجودیت ائتلاف «محور مردم» اظهار داشت قرارداد امنیتی کابل-واشنگتن در حالی که آمریکا در برابر تجاوزات پاکستان به افغانستان بی تفاوت است، معنی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: ضعف حکومت فعلی دلیل اجرایی نشدن تمام بخش‌های توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن توسط مقامات آمریکایی است.

اسپنتا گفت: در قرارداد امنیتی آمریکا به احترام به حاکمیت ملی استقلال، قانون اساسی افغانستان  و به ویژه بر حق رای و انتخاب مردم تاکید شده است، بنابراین آمریکا باید به این موارد احترام بگذارد. 

وی با عنوان اینکه «محور مردم افغانستان» به عنوان اپوزیسیون دموکراتیک در عرصه سیاسی افغانستان حضور خواهد داشت، افزود: این حزب برای تحقق عدالت و  متکی کردن عملکرد حکومت بر خواسته‌های مردم و جنبش عدالت‌خواهی برای همه اقوام افغانستان تلاش خواهد کرد.

وزیرخارجه سابق افغانستان با بیان اینکه حکومت وحدت ملی و «اشرف غنی» به سرکوب روی آورده‌اند، درباره نحوه برخورد حکومت با معترضان نیز گفت: کارنامه این حکومت در سرکوب جنبش‌های مدنی سیاه‌ترین کارنامه تاریخ را، حتی تاریک‌تر از حکومت عبدالرحمن خان دارد.

اسپنتا در ادامه نیز به تحولات منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: حمایت از جنگ در یمن و سوریه باعث شده است تا افغانستان هسته رقابت برخی کشورها شود.

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان بیان کرد که حزب محور مردم افغانستان مانع این رقابت‌ها خواهد شد، زیرا این روند به نفع مردم جنگ‌زده در افغانستان نیست.

وی در ادامه نیز به سخنان اخیر رئیس‌جمهور ایران در رابطه با سهم آب این کشور گفت: افغانستان به حقابه کشورهای همسایه متعهد است، اما سخنان اخیر روحانی مایه نگرانی شده است.

اسپنتا درباره استراتژی مبارزه با تروریسم در افغانستان نیز گفت: برای مقابله با این پدیده باید با مراکز تروریستی و منابع مالی این گروه‌ها مبارزه شود.

وزیر خارجه سابق افغانستان در ادامه نیز رویکرد حکومت فعلی افغانستان در قبال سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را خطرناک خواند و تصریح کرد رویکرد فعلی در مقابل این سازمان موجب شده تا حساسیت‌ها مقابل این سازمان کاهش یابد.

وی همچنین افزود که سیاست حکومت در برابر حامیان و عاملان اصلی جنگ (پاکستان) باید روشن شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала