نارضایتی ها از حکومت در افغانستان به اوج خود رسیده است

© Sputnik / M.Naderi نارضاتی ها از حکومت در افغانستان به اوج خود رسیده است
نارضاتی ها از حکومت در افغانستان به اوج خود رسیده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کمتر از دو هفته، این دومین جریان سیاسی بزرگ است که به دلیل آن چه انحصار گرایی رییس جمهور و ناکامی حکومت در تأمین امنیت خوانده می شود، شکل می‎گیرد. پیش از این، جنرال دوستم، محمد محقق و عطا محمد نور، ائتلاف نجات افغانستان را شکل داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، به دنبال افزایش نارضایتی‎ها از حکومت وحدت ملی، روز گذشته جریان سیاسی تازه‎یی زیر نام «محور مردم افغانستان» اعلام موجودیت کرد.
اعضای برجستۀ این جریان را، رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی، داوود علی نجفی، وزیر پیشین ترانسپورت و شماری دیگر از شخصیت‏های سیاسی و جهادی تشکیل می‎دهند.
بنیانگذاران این جریان سیاسی، هدف از ایجاد «محور مردم افغانستان» را مبارزه با بیدادگری و دفاع از منافع ملی کشور عنوان می‏کنند.
رحمت الله نبیل، حکومت وحدت ملی را به بیدادگری، تبعیض و خودکامگی متهم می سازد و نیز می‎گوید که حکومت در آوردن اصلاحات و تأمین امنیت ناکام بوده است.
در مراسم که به مناسبت اعلام موجودیت این جریان سیاسی برگزار شده بود، رحمت الله نبیل بیان داشت: « تصمیم بر آن گرفتیم تا محور مردم افغانستان را به عنوان اپوزیسیون سیاسی برای بیرون رفت از بحران های کنونی تأسیس و اعلام بداریم.»
رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی نیز از بنیاد گذاران این جریان است، وی می‏گوید که سیاست خارجی نادرست حکومت وحدت ملی، انگیزۀ دور شدن کشورهای هم پیمان از افغانستان شده اند.
وی می افزاید: «توسل به سرکوب خونین و استفاده بی محابا از قوۀ قهریه دولتی موجب شد تا تظاهرات مشروع جوانان جنبش رستاخیز تغییر، به خاک و خون کشیده شود؛ چنین خیره سری هایی در تاریخ نزدیک افغانستان بی نظیر و بی مانند است.»
محور مردم افغانستان به این باور است که حکومت در تأمین امنیت بسیاری از بخش‎های کشور کوتاه آمده است. به باور اعضای این جریان، داعش یک نیروی خیالی است.
رنگین داد سپنتا در این باره اظهار داشت: «انصراف از استقلال در تصمیم گیری و محول کردن تصمیم های سیاسی ملی به نماینده گان کشورهای خارجی مقیم افغانستان، نخستین انحراف خطرناک و انصراف از هویت ملی و رهبری مردم افغانستان در جهت پیاده کردن یک سیاست مستقل بود.»
امیرمحمد آخندزاده، جهادی پیشین نیز افزود: «طالب، خوب قوی نشده است، تروریست قوی نشده است؛ این همه ناتوانی حکومت است.»
با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شکل گیری جریان های سیاسی و ائتلاف‏ها بیشتر می‎شون؛ محور مردم افغانستان نیز هدف این جریان را رسیدن به قدرت ازراه انتخابات می‎گوید.
داود علی نجفی، وزیر پیشین ترانسپورت در این باره می‎گوید: «برگزاری انتخابات در وقت معین آن، خط قرمز ماست. باید حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات به عدم مشروعیت و نقض قانون پایان دهد.»
رحمت الله نبیل نیز می افزاید: «حضور ما به صحنۀ سیاسی به منظور مشارکت در چانه زنی های تقسیم مقام و قدرت سیاسی با حکومت وحدت ملی نمی باشد، اما برعکس می خواهیم که به سیاست های دروغین، نیرنگ، تقلب و استفاده از امکانات دولتی برای تحقق منافع یک حلقه تمامیت خواه و سرکوب گر آزادی و متجاوز به عدالت، نقطه پایان بدهیم.»
شورای رهبری محور مردم افغانستان متشکل از صد چهره سیاسی و جهادی است، اعضای این شورا می گویند کسانی که متهم به فساد، تبعیض، نقض حقوق بشر نباشند و توقع رسیدن به مقام در حکومت نداشته باشند، به این جریان سیاسی پیوسته می‎توانند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала