سرور دانش: در شرایط کنونی کودتا در کشور امکان پذیر نیست

© Photo / دفتر معاون دومسرور دانش: در شرایط کنونی کودتا در کشور امکان پذیر نیست
سرور دانش: در شرایط کنونی کودتا در کشور امکان پذیر نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از موقف گیری های اعضای «ائتلاف برای نجات افغانستان» در برابر حکومت، اکنون سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور منطق شکل گیری این ائتلاف را زیر سوال می برد و می گوید که این حرکت فاقد منطق سیاسی است.

 به گزارش سپوتنیک به نقل ازطلوع نیوز،محمد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور طرح های همچون به میان آمدن اداره موقت و انتخابات زود هنگام را در کشور غیر عملی و در تضاد با قانون اساسی و مخالف منافع ملی می داند.

آقای دانش که در میان مردم در ولایت دایکندی در مرکز این ولایت صحبت می کرد، اپوزیسون «درون حکومتی» را فاقد منطق حقوقی و سیاسی دانست و تأکید کرد که در شرایط کنونی، کودتا در کشور امکان پذیر نیست.

وی در این باره افزود: «هیچ کس نمی تواند، هیچ یکی از ما و شما نمی توانیم توجیهی معقول بیاوریم برای این که از درون نظام به تضعیف نظام پرداخته شود.»

معاون دوم رییس جمهور، بر پایان دورۀ قانونی حکومت وحدت ملی تأکید دارد و هشدار می دهد که هر گزینه یی دیگر افزون بر این که امکان پذیر نیست نه پذیرفتنی است و  نه هم  قانونی.

آقای دانش بیان داشت: «نه کودتا در افغانستان امکان پذیر است و نه طرح های مانند اداره موقت و یا انتخابات های زود هنگام عملی است؛ تمام این نوع طرح ها، در تضاد با قانون اساسی افغانستان و در مخالفت با منافع ملی کشور و در جهت تضعیف نظام خواهد بود.»

این درحالی است که چندی پیش، شماری از مقام های بلندپایه حکومت وحدت ملی به شمول عطا محمدنور، والی بلخ، عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس جمهور و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه از بهر آن چه انحصار گرایی رییس جمهور یاد می کنند، ائتلاف برای نجات افغانستان را شکل دادند و خواهان آوردن اصلاحات جدی در حکومت استند.

حزب جنبش ملی که از بنیان گذاران  این ائتلاف است، در بارۀ این گفته های معاون دوم رییس جمهور واکنش نشان می‎دهد. بشیر احمد ته ینج، سخن گوی این حزب می گوید که آقای دانش به حیث معاون رییس جمهور، باید از واقعیت های کشور با خبر باشد.

آقای ته ینج می افزاید: »از آقای دانش این توقع را نداشتیم! ایشان منحیث معاون دوم رییس جمهور، باید از واقعیت های افغانستان آگاه باشد، حرف ائتلاف، حرف میلیون ها انسان است، موضع گیری ائتلاف موضع گیری و درد دل میلیون ها شهروند این کشور است.»

ظاهرن دیده می شود که تنش های سیاسی در کشور به اوجش رسیده است. این تنش ها که محصول نا هماهنگی سران حکومت گفته می شود، تا کنون هیچ نشانه یی برای پایان آن متصور نیست. شماری از آگاهان سیاسی می گویند که اگر سران حکومت اختلاف های شان را کنار نگذارند، بحران های بیشتری افغانستان را تهدید خواهد کرد.

این همه در حالی است که دامنه فعالیت هراس افگنان در افغانستان، گسترده تر شده است و نبردها در کشور شدت گرفته اند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала