گلبدین حکمتیار با گفتار های متفاوت

© AFP 2023 / Behrouz Mehriگلبدین حکمتیار با گفتار های متفاوت
گلبدین حکمتیار با گفتار های متفاوت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین یکی از چهره‌ های سیاسی افغانستان که همیشه در حرف و عمل از خود چهره متفاوت نشان داده و اکثراً از حکمتیار به مثابه تندروترین رهبران جهادی افغانستان یاد می شود.

گلبدین حکمتیار در سال 1326 (1947 میلادی) در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز به دنیا آمد. او برای دورهٔ کوتاهی رشته مهندسی را در دانشگاه کابل تعقیب نمود ولی قبل از تکمیل تحصیل به اثر فعالیتهای سیاسی از آنجا اخراج گردید. روی همرفته هواداران وی، او را «انجنیر حکمتیار» خطاب می کنند. حکمتیار در سال 1971 به جمعیت اسلامی افغانستان تحت رهبری برهان‌الدین ربانی پیوست اما در 1975 ازجمعیت جدا شده و حزب اسلامی افغانستان را پایه گذاشت.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی اخیرا در یک نشست خبری، به ایجاد ائتلاف سیاسی سه گانه میان حزب جنبش اسلامی، جمعیت اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان واکنش تند نشان داد و گفته بود که این ائتلاف بر علیه حکومت ایجاد شده و به هیچ صورت او اجازه نخواهد داد که حکومت تضعیف شود.
خبرنگار اسپوتنیک در مصاحبه با جناب جاوید کوهستانی کارشناس ارشد مسایل افغانستان و منطقه مصاحبه نموده و از وی پرسید که چندی پیش گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی اظهار داشته است که از ایجاد هر ائتلافی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند به صورت قاطع حمایت می ‌کند، شما درین مورد چه نظر دارید؟


باید بگویم که اظهار نظر کردن در مورد حزب اسلامی کمی دشوار است زیرا حزب اسلامی موضع ثابت ندارد هرچند گاهی مواضع شان تغیر میکند. شما شاهد هستین که اگر ما به گذشته حکمتیار نظر بیندازیم میبینیم که در گذشته او گاهی از طالبان حمایت میکرد گاهی از داعش و زمانی هم علیه امریکا بود و اکنون در رکاب نیرو های امریکایی وارد کابل شد. برعلاوه وی ادعا دارد از دولت فعلی حمایت میکند و در کنار حاکمیت کابل خواهد ایستاد. بدین لحاظ میتوان گفت که در حرف و عمل وی همیشه تفاوت بزرگ دیده می شود، لذا فکر میشود و باورمن هم همین است که حکمتیار به عنوان یک مهره سوخته در خدمت انگلیس و پاکستان و امریکا بوده و بیشتر برای تطبیق پروژه های آنها علیه سایر اقوام و نهاد های سیاسی استفاده میگردد. ولی با انهم من امیدوارم که چنین نباشد و حد اقل عقلانیت و وضیعت موجود افغانستان را در نظر بگیرید.


با این حال گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید موقف گیری‌های اخیر این حزب نا درست تعبیر شده و حزب اسلامی با ائتلاف سه گانه اخیر که در ترکیه تشکیل شده هیچ مشکلی ندارد.

ترور گلبدین حکمتیار توسط محافظش بیشتر به واقعیت نزدیک می شود - اسپوتنیک افغانستان
ترور گلبدین حکمتیار توسط محافظش بیشتر به واقعیت نزدیک می شود
رهبر حزب اسلامی گفت که از ایجاد هر ائتلافی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند به صورت قاطع حمایت می‌کند اما تصریح کرد که این ائتلاف‌ها نباید از سوی کسانی ‌که در حکومت سهیم هستند و آن‌هم در کشور خارجی ایجاد شود.
آقای حکمتیار می ‌گوید که هیچ ماده‌ ای در تفاهم ‌نامه حزب اسلامی با حکومت افغانستان وجود ندارد که حزب اسلامی مجبور به حمایت از حکومت وحدت ملی باشد اما تصریح کرد که ایجاد ائتلاف‌های تازه سیاسی در خارج از خاک افغانستان هیچ کمکی به تامین صلح و ثبات در افغانستان نمی‌ کند و باید یک ائتلاف بزرگ ملی متشکل از تمام احزاب و جریان‌های سیاسی تاثیر گذار به منظور جستجوی یک راه حل اصولی برای قضیه افغانستان شکل بگیرد.
حکمتیار،رهبر حزب اسلامی می ‌گوید که او در تلاش راه ‌اندازی یک نشست بزرگ سیاسی برای یافتن راه ‌حل اصولی برای معضل افغانستان است.
حکمتیار همچنان می ‌گوید که از مدت‌ ها به این‌ سو تلاش کرده تا احزاب و جریان های سیاسی تاثیر گذار در افغانستان را در نشستی زیر نام "مجمع تفاهم ملی" گردهم بیاورد که به گفته او روند گفتگو با این احزاب به پایان رسیده و به زودی نشست این احزاب برگزار خواهد شد.
گلبدین افزود، اکثر احزاب سیاسی مطرح افغانستان از این روند حمایت کرده و تنها یک حزب که نامی از او نبرد، تا کنون موضع خود را روشن نساخته است.
گلبدین حکمتیار ضمن انتقاد از سیاست‌ های حکومت در خصوص تامین امنیت در افغانستان گفت که حزب اسلامی افغانستان در مورد ترکیب و ساختار نظام، سیاست توزیع قدرت و سیاست جنگی دولت نیز ملاحظات جدی دارد که به گفته او تا کنون در این مورد تصمیم نهایی از سوی شورای رهبری این حزب اتخاذ نشده است.
رهبر حزب اسلامی افغانستان سیاست تقابل را به نفع کشور نمی داند و می گوید باید تمامی احزاب سیاسی مطرح در کشور باهم متحد شوند و یک راه حل اساسی را برای برون رفت از بحران کنونی در کشور دریافت نمایند.
رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنان می گوید حزب اسلامی از حکومت وحدت ملی حمایت نمی کند بلکه از پایان جنگ و تامین صلح و ثبات در کشور حمایت می کند.
از سویی هم رهبر حزب اسلامی افغانستان می گوید طالبان می توانند به پروسه صلح روی آورده دست از جنگ بردارند اما سلاح هایشان را در مناطق شان داشته باشند و حکومت نیز در مناطق تحت کنترل آنها مداخله نکند.
قابل یاد آوریست، که قرار است ناتو نیروهای بیشتر به افغانستان اعزام کند و ایالات متحده هم در حال تهیه استراتیژی اش در افغانستان است. گلبدین حکمتیار ضمن اعلام مخالفت با افزایش نیروهای بین المللی در افغانستان گفت نیروهای خارجی و دولت افغانستان باید در سیاست های نظامی و سیاسی خود تجدید نظر کنند.
وی گفت افزایش نیروهای خارجی نه تنها مشکلات افغانستان را حل نمی کند بلکه مشکلات را بیشتر خواهد کرد.
حکمتیار در آخرین اظهارات بیان داشت که رییس جمهور آیندۀ این کشور، کسی خواهد شد که اعضای حزب اسلامی او را بخواهند و بر علاوه اعضای حزب اسلامی در انتخابات پارلمانی اشتراک پر رنگی خواهد داشتند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала