چرا میزان تولید قالین در افغانستان بیش از 40 درصد کاهش یافت؟

© Sputnik / Konstantin Chalabovچرا میزان تولید قالین در افغانستان بیش از 40 درصد کاهش یافت؟
چرا میزان تولید قالین در افغانستان بیش از 40 درصد کاهش یافت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قالین که دومین محصول صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد، جایگاه بلندی را در بازار جهانی کسب نموده اما قیمت بلند آن در بازار جهانی سبب شده که قدرت رقابت خویش را در مقایسه با قالین های ماشینی از دست دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، مسئولین اتاق تجارت و صنایع گفته اند که اگر حکومت در بخش‌های ایجاد پارک‌های صنعتی، تصویب طرز العمل های حمایتی وایجاد یک سیستم فعال بازاریابی در سکتور قالین‌ توجه جدی نکند، ممکن  این صنعت مهم با رکود مواجه گردد.
 خان جان الکوزی عضو ارشد اتاق تجارت وصنایع در این باره گفت است که ماشینی شدن صنعت قالین و قیمت بلند قالین‌های افغانی باعث شده که آهسته آهسته قالین های ایرانی، ترکی و اروپایی، جای قالین افغانی را در بازارهای جهانی بگیرد.
به نظر آقای الکوزی، ناامنی، کمبود مواد خام، روش سنتی و زمان گیربودن بافت قالین در روستاها، نبود پارک‌های صنعتی منظم، عدم وجود سیستم بازاریابی و نبود طرزالعمل ها حمایتی در سکتورقالین را از عواملی خواند که در کاهش تولیدات قالین درکشور نقش چشمگیر داشته اند.
وی افزود:" صنعت قالین در افغانستان به شکل  سنتی خود باقی مانده واین مساله باعث شده که مدت زمان و هزینه بافت قالین درکشور افزایش یافته و در قیمت آن نیز افزایش قابل ملاحظه ای به وجود آید".
این عضو اتاق تجارت بدون ارائه آماری بیان داشت که عوامل نامبرده سبب شده اند که تولیدات قالین کشور در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بیش از 40 در صد کاهش پیدا کند.
آقای الکوزی خاطر نشان ساخت که اگر برای حمایت از سکتور قالین سیستم های منظم حمایتی وبازاریابی ایجاد نشود، صنعت قالین در کشور به شدت آسیب خواهد دید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала