نگرانی هراتیان از سفر گلبدین به هرات و افزایش حملات تروریستی علیه شیعیان در این ولایت

© AP Photoنگرانی هراتیان از سفر گلبدین به هرات و افزایش حملات تروریستی علیه شیعیان در این ولایت
نگرانی هراتیان از سفر گلبدین به هرات و افزایش حملات تروریستی علیه شیعیان در این ولایت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که غرب افغانستان محور توجه بسیاری از کشورهای عربی به خصوص عربستان محسوب می‌شود و تلاش‌های آشکاری برای راه‌اندازی اختلافات مذهبی در ولایت هرات ادامه دارد برخی از منابع خبری از سفر «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی به این ولایت خبر داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سفر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان برای دیدار با تعدادی از بزرگان هرات به این ولایت سفر به یکی از موضوعات مهم رسانه ها مبدل گشته و مردم هرات را نگران ساخته است.
این در حالی است که حملات تروریستی به مساجد شیعیان و ترور علمای شیعه در دو سال اخیر در این ولایت افزایش یافته و بنظر می‌رسد که برخی از کشورهای عربی نیز با استفاده از گروه‌های تکفیری برای ایجاد اختلافات مذهبی در این ولایت تلاش می‌کنند.
حمایت‌های آشکار و پنهانی ریاض از حضور مجدد رهبر حزب اسلامی در کابل نشان از آن دارد که گلبدین حکمتیار از عناصری است که می‌تواند اهداف عربستان سعودی را در افغانستان اجرایی کند و حتی به ترویج وهابیت در این کشور کمک کند.

وابستگی حکمتیار به عربستان موضوعی انکارناپذیر نیست زیرا در گذشته نیز وی برای اعزام جنگجویان حزب اسلامی به یمن با هدف حمایت از حکومت ریاض اعلام آمادگی کرده بود.
بنابراین سفر حکمتیار به ولایت هرات که به همکاری با گروه تروریستی داعش نیز متهم است؛ نمی‌تواند بی ارتباط با جریان‌های افراطی و فعالیت گروه‌های تکفیری در این ولایت باشد.
رهبر حزب اسلامی حکمتیار در حالی به هرات خواهد رفت که اخیرا «اسماعیل‌خان» از فرماندهان جهادی سابق و از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز هشدار داده بود که برخی از افراد برای ایجاد ناامنی در هرات به دنبال کسب قدرت در این ولایت هستند.
نزدیکی هرات به جمهوری اسلامی ایران و جمعیت قابل توجه شیعیان باعث شده تا این ولایت از موقعیت استراتژیکی برخوردار شود، بنابراین می‌توان گمانه زنی‌هایی را نسبت به اهداف پشت پرده سفر حکتیار مطرح کرد.
در پی حمله اخیر گروه تروریستی داعش به نمازگزاران در مسجد امام زمان(ع) در کابل، امرالله صالح رئیس سابق امنیت ملی افغانستان از حکومت وحدت ملی خواسته بود تا از حکمتیار در مورد نحوه فعالیت و چگونگی سازماندهی گروه تروریستی داعش در افغانستانپاسخ بخواهد زیرا وی پیش از این از گروه تروریستی داعش اعلام حمایت کرده بود.
برخی اخبار نیز حاکی از آن است که حکمتیار ماه گذشته نیز از جنگجویان حزب اسلامی خواسته تا در درگیری بین گروه تروریستی داعش و طالبان از داعشی‌ها در افغانستان حمایت کنند.
با در نظر گرفتن گسترش فعالیت مدارس افراطی تکفیری در هرات و حملات متعدد گروه‌ تروریستی داعش به شیعیان بویژه در این ولایت، احتمال سوء استفاده حکمتیار از این فضا وجود دارد تا اهدافش را برای ایجاد اختلافات مذهبی بر اساس هدایت عربستان در غرب افغانستان اجرایی کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала