لطیف پدرام به پاسخ حکمتیار: آری «من» و «ما» فدرالیست هستیم

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaلطیف پدرام به پاسخ حکمتیار: آری «من» و «ما» فدرالیست هستیم
لطیف پدرام به پاسخ حکمتیار: آری «من» و «ما» فدرالیست هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب کنگره ملی به پاسخ رهبر حزب اسلامی نوشته است، حقایق و واقعیات قرن 21 را بپذیرید هیچ قومی، هیچ دیکتاتوری، هیچ خان دوسره ای نمیتواند. به طور انحصاری و یک جانبه بر بقیه ی اقوام و مردمان افغانستان حکمرانی کند.

پدرام: کسی توان جلوگیری از فدرالی شدن افغانستان را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
پدرام: کسی توان جلوگیری از فدرالی شدن افغانستان را ندارد
به گزارش اسپوتنیک، لطیف پدرام در صفحه فیسبوکش در پاسخ به سخنان گلبدنی حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان چنین نوشته است: آقای حمکمتیار! احاد مختلف مردم افغانستان، یکایک شهروندان افغانستان، یکایک اقوام افغانستان، حتا آن هایی که در هر چند سال دهه ی پسین تذکره ی شهروندی افغانستان را گرفته اند، صاحبان برابر حقوق این سرزمین میباشند. اما و اگر بحث قومی مطرح گردد، رجزخوانی شود، ارث و میراث به رخ هموطنان و جهانیان کشیده شود، سنگ نبشته ها گواهی بدهند، ادبیات و متون منظوم و منثور شهادت بدهند، معماری وارد میدان شود، موسیقی سخن بگوید، خطاطی چیزی بنویسد و نگارگری جلوه ای کند، آن گاه، "من" صاحب افغانستان هستم.

او در ادامه نوشته است: آری "من" و "ما" فدرالیست هستیم و افغانستان را فدرالی خواهیم کرد. نمایندگان پارلمان های محلی را به جای"لویه جرگه"(مجلس قرون وسطایی و بی محل) در مقام تصمیم گیری سراسری ملی بر خواهیم نشاند. جبر تاریخ ای اگر وجود داشته باشد، همین است. پس بهتر است. حقایق و واقعیات قرن 21 را بپذیرید هیچ قومی، هیچ دیکتاتوری، هیچ خان دوسره ای نمیتواند. به طور انحصاری و یک جانبه بر بقیه ی اقوام و مردمان افغانستان حکمرانی کند.
آقای حکمتیار!
ما فدرالیست هستیم.

پیش از این حکمتیار گفته بود، که 'فدرال خواهان' توسط خارجى ها استخدام و در پى شعله ور ساختن تنش هاى قومى اند و كسانى اند كه از 'افغان' گفتن شان خوددارى مى كنند.

یادآوری می کنیم، که واژه افغان در افغانستان بسیار بحث برانگیز است و شماری زیادی از شهروندان افغانستان خود را افغان نمی گویند و اما شماری خواهان ثبت واژه افغان برای تمام شهروندان افغانستان می باشند که این مسئله تا اکنون توزیع شناسنامه های الکترونیکی را به تاخیر انداخته است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала