نگرانی سازمان ملل از وضعیت ناگوار زنان در افغانستان

© REUTERS / Omar Sobhaniنگرانی سازمان ملل از وضعیت ناگوار زنان در افغانستان
نگرانی سازمان ملل از وضعیت ناگوار زنان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تازه‌ترین صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش‌اش از وضعیت نابسامان زنان افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش در افغانستان از مجموع دختران، فقط 23 درصد آن‌ها میتوانند تحصیلات عالی را به پایان برسانند و در حالی که آمار جهانی زنان درآمدزا در جهان به نیم می‌رسد، در افغانستان کمتر است بیست درصد زنان درآمد دارند.

در این گزارش آمده که در افغانستان سطح دسترسی زنان فقیر به تنظیم خانواده در حد اعظمی پایین است و در بیشتر موارد زنان بدون حضور داکتر یا قابله ولادت می‌کنند. بر اساس این گزارش فقط 23 درصد زنان افغانستان به تنظیم خانواده دسترسی دارند. این گزارش دسترسی نداشتن زنان به خدمات صحی را مانع اصلی عدم پیشرفت اقتصادی کشورها می‌خواند.

این گزارش ازدواج‌های پیش از وقت و ازدواج کودکان، نرخ بالای زادوولد و عدم استفاده از تنظیم خانواده یا فاصله بین ولادت‌ها، را عامل اصلی افزایش مرگ و میر مادران در افغانستان می‌خواند.

انت اندیانابانجی، نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان می‌گوید که برای رفع نابرابری‌ها در افغانستان نیاز است تا «زنان حق انتخاب ادامۀ تحصیل، زمان عروسی، زمان مادرشدن و تکرار حمل‌گیری را داشته باشند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала