فرصت نو تجارت افغانستان؛ بندر چابهار گشایش یافت

© Sputnik / Vitaliy Ankovفرصت نو تجارت افغانستان؛ بندر چابهار گشایش یافت
فرصت نو تجارت افغانستان؛ بندر چابهار گشایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بندر چابهار در ایران که بزرگ‌ترین چشم‌انداز اقتصادی افغانستان در آیندۀ نزدیک خوانده می‌شود، امروز به گونۀ رسمی کارش را آغاز کرد.

بندر چابهار ایران که بزرگ‌ترین چشم‌انداز اقتصادی افغانستان در آیندۀ نزدیک خوانده می‌شود، امروز به گونۀ رسمی کارش را آغاز کرد.

وزارت خارجۀ هند در خبرنامه‌یی اعلام کرده است که همزمان با باز شدن این بندر به روی تجارت، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و سوشما سوراج وزیر خارجۀ هند از طریق یک تماس ویدیویی با همدیگر گفتگو کردند.

دولت افغانستان به عنوان حس آغاز کار از طریق این بندر وعده کرد در چند روز آینده، صادرات  1.1 ملیون تن گندم را به افغانستان آغاز می‌کند که این برنامه، جزی از تعهدات هند به مردم افغانستان است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ هند آمده است که در هفته‌های آینده، شش محمولۀ باری از هند و از طریق چابهار وارد افغانستان می‌شود. وزیران خارجۀ دو کشور گشایش این بندر را فرصتی بزرگ برای رشد تجارت میان افغانستان، ایران و هند خوانده‌اند.

این بندر در حالی افتتاح می‌شود که افغانستان پیش از این به دلیل وابستگی شدید به بنادرش با پاکستان، زیر فشار شدید قرار داد و دولت پاکستان با بستن بندرهای تجارتی به عنوان یک ابزار سیاسی برای زیر فشار قراردادن دولت افغانستان کار می‌گرفت.

پاکستان که همواره از این موضع به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده، طی دوسال اخیر بارها بندرهایش را به روی افغانستان بسته‌است.

تجارت میان افغانستان و هند پیش از این از طریق هوا نیز آغاز شده بود و محمداشرف‌ غنی رییس‌جمهور افغانستان چندی پیش اعلام کرد که با آغاز تجارت هوایی با هند، افغانستان دیگر از لحاظ تجارتی در حاشیه نخواهد بود

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала