توقف صدور ویزه امریکا برای اعضای شورای ملی افغانستان، شایعه یا واقیعت؟

© Fotolia / weimتوقف صدور ویزه امریکا برای اعضای شورای ملی افغانستان، شایعه یا واقیعت؟
توقف صدور ویزه امریکا برای اعضای شورای ملی افغانستان، شایعه یا واقیعت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به اساس گزارش شماری از رسانه‎ ها، سفارت ایالات متحده امریکا در کابل صدور ویزه به اعضای شورای ملی افغانستان را توقف داده‎ است.

در گزارش‎ها آمده بود که سفارت ایالات متحده امریکا در کابل بخاطر اینکه بعضی از وکلای ولسی جرگه افغانستان به فساد اداری متهم شده اند، دست به این کار زده است.

طبق گزارش بی بی سی به نقل از عبدالقادر ځاځی، منشی مجلس نمایندگان افغانستان، سفارت امریکا در کابل درخواست ویزای ۲۰ تا ۳۰ نماینده مجلس را رد کرده است.

توقف صدور ویزای امریکا برای نمایندگان مجلس افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
توقف صدور ویزای امریکا برای نمایندگان مجلس افغانستان

به گفته آقای ځاځی، چندی پیش شماری از وکلای شورای ملی افغانستان با خانواده های خود به امریکا سفر کرده بودند، اگرچه خود آنها دوباره به کشور برگشته ‌اند اما خانواده های آنها از امریکا و کانادا درخواست پناهندگی کرده‌ اند. به خاطر همین سفارت امریکا صدور ویزه برای اعضای شورای ملی افغانستان را توقف داده است.

با اینحال، آقای ځاځی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک خاطر نشان ساخت:

"بی بی سی گفته های من را تحریف نموده است و من در این رابطه با این نهاد خبری به تماس شدم."

موصوف در مورد عدم صدور ویزه از سوی سفارت امریکا برای نمایندگان مردم در شورای ملی گفت:

"تا بحال سند رسمی مبنی بر توقف صدور ویزه به اعضای شورای ملی به ما از سوی سفارت امریکا مواصلت نه ورزیده است."

بر اساس اظهارات منشی مجلس نمایندگان افغانستان:

"سفارت ایلات متحده امریکا در کابل ویزه های رسمی برای نمایندگان مردم را صادر کرده است، اما درخواست بعضی از همکاران ما را که تقاضای ویزه شخصی کرده بودند رد شده است."

طبق گزارش رادیو «آزادی»، سفارت امریکا در یک ایمیل به این رسانه گزارش‎ها مبنی بر توقف ویزه برای وکلای پارلمان افغانستان را رد کرده است.

همچنان نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان در صحبت با این رادیو گفته است:

"ایران و روسیه با نشر چنین اخبار میخواهند تا میان خانه ملت (شورای ملی افغانستان) و امریکا فاصله ایجاد کنند".

از سوی دیگر عبدالقادر ځاځی، منشی مجلس نمایندگان با اظهارات نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان موافق نبوده و این چنین اظهار عقیده مینماید:

"من نمی دانم که چرا و با استناد با کدام منطق مردم در افغانستان چنین تحلیل های را به رسانه ها ارائه مینمایند."

در خصوص اظهارات ضد و نقیص اعضای شورای ملی و نشر شایعات در رسانه های اجتماعی، پیرمحمد ملازهی، استاد پوهنتون و کارشناس مسائل منطقوی میگوید:

"احتمال دارد سفارت امریکا برای آنعده اشخاصی که افکار ضد امریکایی داشته باشند، شرایط  سختی در قسمت اخذ و صدور ویزه وضع کرده باشد."

موصوف در مورد این که چرا نشر چنین اخبار و شایعات را شماری رسانه ها و افراد مشخص به گونه آشکار به رسانه های غربی و یا هم به کشور های روسیه و ایران ارتباط می دهند، خاطر نشان ساخت:

"در امریکا و در بخشی از مناطق افغانستان چنین برداشت و درک وجود دارد که روسیه و ایران از نفوذ داعش در افغانستان نگران هستند و برای مبارزه با این گروه می خواهند از نیروی طالبان استفاده نموده و حتی سلاح و امکانات را در اختیار آنها قرار بدهند".

آقای پیر محمد افزود:

"بدون شک دستان نامرئی در عقب تلاش دارند تا با نشر این چنین شایعات و اخبار در انظار عمومی، روابط سیاسی میان کشور های افغانستان، ایران، روسیه، چین و دیگر کشور های منطقه تیره شود و به این ترتیب دشمنان و عوامل نفوذی آنان در نیت شوم شان موفق شوند".

از جانب دیگر داکتر روح الله احمدزی، آگاه امور بین المللی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان میگوید:

"اگر درخواست ویزه برای اعضای پارلمان و خانواده های شان به علت دست داشتن آنها در فساد و قاچاق مواد مخدر و یا هم به علت پناهندگی اعضای خانواده اینها در امریکا و دیگر کشور های غرب، رد شده است، من به عنوان یک افغان این چنین عملکرد سفارت امریکا و هر سفارت دیگر در افغانستان را از صمیم قلب تائید و تقدیر میکنم".

آقای احمدزی در قسمت دیگری از سخنانش افزود:

"اما ای کاش این ادعا را سفارت امریکا رد نمیکرد و این شایعه حقیقت میداشت. مهمتر از آن اینکه بعضی از اعضای ولسی جرگه بدون تحلیل با بیرون انداختن چند حرف بی مفهوم و دور از منطق تلاش کردند این شایعه افگنی را به عوامل نفوذی دیگر کشورها مثل روسیه و ایران ارتباط بدهند."

به نظر بعضی از اعضای پارلمان افغانستان اگر تصمیم امریکا مبنی بر توقف صدور ویزه تصمیم جدی باشد، این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک در روابط بین الملل خواهد بود و به عنوان نگاه تحقیر و توهین به روابط دوجانبه بین افغانستان و امریکا پنداشته خواهد شد.

محمدعلی اخلاقی یک تن از نمایندگان پارلمان می گوید:‌

"توقف صدور ویزه برای اعضای شورای ملی برای اعضای هردو مجلس شورا به هیچ وجه قابل قبول نیست."

به نظر این عضو شورای ملی "دلایلی که وزارت خارجه امریکا مبنی بر توقف صدور ویزه برای اعضای پارلمان افغانستان ارایه نموده، منطقی نیست و در ضمن در صورتیکه در امریکا زمینه پذیرش وجود داشته باشد فرق بین مهاجرت اعضای فامیل پارلمان و یک شهروند عادی وجود ندارد".

موصوف به این باور است که حتی اگر اعضای پارلمان با استفاده از موقف خود ویزه امریکا را برای اعضای خانواده هایشان دریافت نموده باشند، سفارت امریکا باید زمینه برگرداندن آنها را فراهم کند، نه که همه را یکسان محروم نماید.

نسیمه نیازی، نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

"در میان همکاران ما تنها یک تن با استفاده از مقام خود خانواده اش را به امریکا فرستاده است".

او می گوید در قدم اول باید از خود سفارت این کشور پرسیده شود که به کدام اساس برای خانواده آن وکیل ویزه صادر نموده است.

به نظر خانم نیازی اگر در میان ۲۵۰ وکیل یک تن خلاف قوانین عملی را انجام میدهد به این معنی نیست که تمام اعضای پارلمان جوابگوی عملکرد یک وکیل باشند.

"من فکر میکنم که باید روابط ما با همکاران امریکایی ما دوستانه باشد و مسله توقف صدور ویزه باید از راه دیپلوماتیک میان حکومات دو کشور حل شود".

از سوی دیگر به گفته این نماینده مردم، امروز در پارلمان افغانستان تعداد زیاد از وکلا پاسپورت های نه تنها امریکایی بلکه از کشور های چون ناروی، آلمان، فرانسه، هالند و غیره را دارند.

"به نظر من اگر امریکا واقعآ صدور ویزه را برای نمایندگان پارلمان افغانستان توقف دهد این یک اشتباه بزرگ خواهد بود."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала