آیا سرنوشت جنگ افغانستان با هلیکوپترهای «بلک هاوک» تغییر می کند؟

© REUTERS / Issei Katoآیا سرنوشت جنگ افغانستان با هلیکوپترهای «بلک هاوک» تغییر می کند؟
آیا سرنوشت جنگ افغانستان با هلیکوپترهای «بلک هاوک» تغییر می کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان ورود هلیکوپترهای «بلک هاوک» در جنگ افغانستان را بی تاثیر خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از واشنگتن پست، چندی پیش پس از مراسم تحویل بالگردهای بلک هاوک به افغانستان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در واکنش به موضوع ورود هلیکوپترهای بلک هاوک اعلام کرد، که اشرف غنی نباید از یاد ببرد که جنگ افغانستان جنگ انگیزه و ایدئولوژیک است.

نخستین هلیکوپترهای «بلک هاوک» به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد - اسپوتنیک افغانستان
نخستین هلیکوپترهای «بلک هاوک» به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد

پیش از این فرمانده ارتش امریکا در افغانستان در مراسم تحویل هلیکوپترهای بلک هاوک به نیروهای هوایی افغانستان گفته بود، ناوگان هوایی این کشور با 159 فروند هلیکوپتر «بلک هاوک» سونامی ایجاد می‌کند و وضعیت جنگ افغانستان را به نفع دولت کابل تغییر خواهد داد.

در همین حال مقام های امریکایی گفته اند، آمادگی 32 تیم پرواز با هلیکوپترهای بلک هاوک تا بهار سال 2019 زمان می‌برد. تیم‌های پروازی با 159 فروند از این هلیکوپترها نیز پیش از سال 2022 آماده نخواهند شد و تنها 58 فروند از این هلیکوپترها به تسلیحات نظامی مجهز خواهند شد.

در حالی که مقامات امریکایی ورود هلیکوپترهای «بلک هاوک» به افغانستان را در سرنوشت جنگ این کشور تاثیرگذار می‌دانند، اما به گفته طالبان، نیروهای خارجی با جنگ ایدئولوژیک روبرو هستند و تجربه 16 سال گذشته نشان می‌دهد که این هلیکوپترها نیز کارایی نخواهند داشت.

با این حال این هلیکوپترها دستکم تا چند سال آینده بر جنگی که تاکنون بیش از 700 میلیارد دالر هزینه داشته، تاثیری نخواهد داشت.

گفتنی است که هزینه بازسازی و تحویل هر فروند از این  هلیکوپترها 7 میلیون دالر است و احتمالا هلیکوپترهای بلک هاوک جایگزین بالگردهای «Mi-17» روسی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала