نشست همکاری‌های منطقه‌ای برای افغانستان با حضور رولا غنی در ترکمنستان آغاز شد

© Photo / کسرانشست همکاری‌های منطقه‌ای برای افغانستان با حضور رولا غنی در ترکمنستان آغاز شد
نشست همکاری‌های منطقه‌ای برای افغانستان با حضور رولا غنی در ترکمنستان آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای راجع به افغانستان 'ریکا' با حضور مقامات دولتی ۴۴ کشور منطقه و جهان و نمایندگان ۳۸ سازمان بین‌المللی در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، در این کنفرانس دو روزه نشست‌هایی عمدتاً در مورد جستجوی راه حل‌ها برای برداشتن موانعی که جلوی گسترش ارتباطات وسیع تجارتی بین کشورهای منطقه را می‌گیرد، برگزار می‌شود.
در نخستین روز این کنفرانس یک نشست مهم در مورد تجارت منطقه‌ای و نشست دیگری که از آن به عنوان رویداد مهم و تازه در تاریخ ریکا نام برده می‌شود، با موضوع توانمند سازی زنان در عرصه تجارت برگزار می‌شود.
رولا غنی همسر رئیس جمهور کشور که در راس یک هیات به شمول وزیر امور زنان دیروز وارد عشق آباد شده در این نشست خاص سخنرانی کرد.
رولا غنی کنفرانس ریکا را چارچوب موثر برای شکل گیری همکاری و همگرایی منطقه خواند و به صورت خاص گفت که نقش زنان افغان در عرصه تجارت برجسته‌تر شده است.
تمدید لوله گاز از ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (تابی)، انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان (کاسا یک‌هزار) و دهلیز ترانزیتی چابهار از جمله این اولویت‌ها هستند.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان قرار است در راس هیاتی امروز وارد عشق آباد شود تا در دومین روز این کنفرانس شرکت کند. 
در دومین روز این کنفرانس نشستی در سطح وزرا برگزار می‌شود. 
این کنفرانس‌ها تاکنون در شهرهای اسلام آباد، دهلی، استانبول، دوشنبه و دو بار هم در کابل برگزار شده است.

کنفرانس گفت‌وگوهای منطقه‌ای راجع به افغانستان (ریکا) نخستین بار در سال ۲۰۰۵ برگزار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала