اعتراض به استفاده از «ادبیات جنسیتی» در سخنرانی غنی

© Sputnik / Zuhal Sarhadاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
درخواست محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان از مخالفان سیاسی‌اش مبنی بر پوشیدن چادر، موجب اعتراض شماری از شهروندان این کشور در شبکه‌های مجازی شده است.

به گزارش اسپوتنیک، آقای غنی که در مراسم تبدیل مسوولیت قوای سرحدی از وزارت داخله به وزارت دفاع سخنرانی می‌کرد در بخشی از سخنان گفت: «هرکسی که ادعا دارد که یک عضو عالی‌رتبه از این کشور یا وسط‌ رتبه و یا غیره همراه داعش شامل است، جرأت کند به محکمه بیاید و ادعای خود را تثبیت کند ور نه چادر بپوشد».

کاربران شبکه‌های مجازی افغانستان در اعتراض به این کنایۀ رییس جمهور گفته اند که وی چادر پوشیدن را که نماد زنان است، به عنوان تحقیر استفاده کرده است.

فرخنده رجبی، داستان‌نویس در صفحۀ فیسبوکش نوشته که «چادر مایه ننگینی و ضعیف بودن نیست» و خواستار معذرت‌خواهی آقای غنی شده است:

گروه دختران رابعه که از سوی شماری از فعالان حقوق زنان پیش برده می‌شود نیز به این سخنان رییس جمهور اعتراض کرده و از وی پرسیده اند:

«زنان افغانستان به کی امید ببندند وقتی رییس جمهور شان زن بودن و زنانه‌گی را شرم‌آور می داند؟ چرا باید مردی که ادعایش غلط است با زنانه شدن تنبیه شود؟ مگر زن بودن ذاتا بد است؟ چرا بدن، لباس، و هویت زن توهین آمیز پنداشته شود و از آن برای توهین رقبای سیاسی دولت استفاده شود؟»

 

 

شاه حسین مرتضوی سخنگوی رییس جمهور افغانستان اما ساعاتی پس از این اعتراضات، در صفحۀ فیسبوکش بدون ارایۀ پاسخ مستقیم به این مسأله، نوشت:

»حقوق زن تنها با نوشتن چند شعار و پيام در فضای مجازی نمی تواند تامين شود. عمل به قانون اساسی و ارزش‌های آن تضمين كننده حقوق زنان است. رئیس‌جمهور در عمل نشان داده است كه حامی تمامی ارزش‌های قانون اساسی به خصوص حقوق زنان می‌باشد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала