کوچی: سازمان شانگهای در وادار ساختن طالبان به مذاکره نقش اساسی دارد

CC BY 4.0 / The Federation Council / کوچی: سازمان شانگهای در وادار ساختن طالبان به مذاکره نقش اساسی دارد
کوچی: سازمان شانگهای در وادار ساختن طالبان به مذاکره نقش اساسی دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر کبیر افغانستان در روسیه خاطر نشان ساخت که تروریست‌هایی که در پاکستان تربیه می‌شوند به افغانستان آمده و از آنجا به کشورهای آسیای مرکزی و حتی روسیه می‌آیند و باعث نا آرامی این کشورها می‌شوند.

دکتور عبداقیوم کوچی، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده خاص رئیس جمهور در روسیه که در ترکیب هیئت بلندرتبه افغانستان به رهبری دکتور عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان جهت اشتراک در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به شهر ساحلی سوچی، روسیه آمده بودند، در مصاحبه با اسپوتنیک در حاشیه این نشست گفت:

"هدف سازمان شانگهای پیدا کردن امکانات وسیع سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی بین اعضای مختلف این سازمان است که در این امر هدف اساسی کشورهای آسیای مرکزی است و روسیه فدرالی و چین از جمله اعضای برجسته این سازمان اند و تمام کشورهای نو به دولت رسیده یا آزادشده آسیای مرکزی که امکانات اقتصادی و پتانسیل بسیار وسیع تجارتی در این کشور ها موجود است آنها نیز عضویت این سازمان را دارند".

به گفته آقای کوچی، از یکی دو سال بدینسو از افغانستان نیز دعوت شده تا در این سازمان شمولیت داشته باشد وی گفت: "فعلاً افغانستان به حیث ناظر در گردهمایی‌های این سازمان شرکت می کند و افغانستان علاقمند است که عضویت این سازمان را بدست آورد و این علاقمندی به دو دلیل وجود دارد: اول اینکه جنگ‌هایی که در افغانستان دوام دارند، جنگ‌های نیابتی است که بر سر افغانستان و مردم افغانستان تحمیل شده و در این راه مردم افغانستان قربانی های زیادی داده اند و خون هزاران افغان ریخته شده است، بدین معنی که در افغانستان امنیت وجود ندارد".

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه به این باور است که فقدان امنیت باعث شده است تا پروژه‌های بسیار مهم اقتصادی — تجارتی و بازسازی افغانستان به عقب بیافتد. آقای کوچی گفت:

" کشورهای عضو سازمان(همکاری شانگهای) نقش بسیار اساسی دارند که یا طالب ها را وادار بسازند تا بیایند و پشت میز مذاکره بنشینند و یا افغانستان را کمک کنند تا در حقیقت یک ثبات امنیتی و سیاسی در افغانستان ایجاد شود و در حین زمان موضوع تروریسم مطرح شد در آنجا (در سازمان همکاری شانگهای) و این تروریسم که نقص و اضرار آن به افغانستان بیشتر رسیده، اما به تمام کشورهای آسیای مرکزی به شمول روسیه فدرالی هم رسیده و تروریست‌هایی که به خاک افغانستان می‌آیند در دیگر کشورهای همسایه مخصوصاً در پاکستان تربیه می‌شوند و از افغانستان می‌آیند به کشورهای آسیای مرکزی و حتی به روسیه و اسباب نا آرامی این کشورها را فراهم می‌کنند. بدین لحاظ افغانستان بسیار دلچسپی دارد در این سازمان که به حیث عضو دایمی و حقیقی آن پذیرفته شود".

احتمال پیوستن افغانستان به سازمان «همکاری‌ شانگهای» - اسپوتنیک افغانستان
احتمال پیوستن افغانستان به سازمان «همکاری‌ شانگهای»

قابل یادآوریست که در این نشست عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور، حکمت‌خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه و برخی دیگر از مقام‌های ریاست اجرائیه و وزارت خارجه‌ نیز شرکت ورزیده بودند. رئيس اجرائيه جمهوری اسلامی افغانستان ضمن دیدارهای جداگانه با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهان عضویت دایمی افغانستان در این سازمان شده است. عبدالله عبدالله در حاشیه‌ی این نشست با نخست‌وزیران کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرغزستان، روسیه، چین و تاجکستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

رشید علیم‌اوف، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ضمن اعلام حمایت‌اش از عضویت دایمی افغانستان در این سازمان گفته است که باید افغانستان با استفاده از فرصت با پیوستن به قراردادها و پذیرفتن اسناد این سازمان، برگزاری روزهای فرهنگی و نمایش‌های اقتصادی به همکاری سازمان در جمهوری چین یا دیگر کشورهای عضو، روند عضویت خود را به سازمان سرعت ببخشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала