زابلی: «بیشتر زنان در ولسی جرگه به خانم نهان رای ندادند»

© Sputnik / Zuhal Sarhadپارلمان
پارلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدادی از اعضاى مشرانوجرگه، خواستار سهم دادن بيشتر به زنان در چهار وزارت متباقى شدند.

مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
یگانه نامزد وزیر زن از مجلس نمایندگان رای اعتماد نگرفت
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، در روز گذشته از جمع 12  نامزد وزير معرفى شده از سوى حکومت، 11 تن راى اعتماد ولسى جرگه را به دست آوردند. در میان این کاندیداها تنها نرگس نهان نامزد وزارت معادن و پطرولیم، نتوانست راى کافى بدست بیاورد. 

برخى اعضاى مشرانوجرگه، راه یافتن یازده نامزد وزیر به کابينه را گام مثبت می دانند و درضمن، خواستار دادن سهم بيشتر به زنان در چهار وزارت متباقى شدند.

صدیقه بلخی عضو مشرانوجرگه، در نشست امروز این جرگه با در مورد رد نامزدى نرگس نهان گفت: «با این تصمیم ولسی جرگه جمعی کثیری خانم ها متاثر شدند، جای تاسف و آزردگی است.»

او افزود که خانم نهان، از ظرفیت و شایستگی خوب برخوردار است و بايد راى اعتماد ولسى جرگه را از آن خود مى کرد.

صفی الله هاشمی عضو دیگر این جرگه در اين مورد گفت: «اگر لیاقت، شایستگی و سخاوت در بین می بود باید همه رای می گرفت، در میان نامزد وزرا حتی کسانی هم وجود دارند که تحصیلات عالی ندارند؛ اما رای گرفتند، باید وکلا واضح بگویند که چرا خانم نهان با وجود ظرفیتى که داشت، نتوانست به این پست راه پیدا کند.»

اما زلمی زابلی عضو این جرگه، خود خانم ها را مقصر دانشته و گفت: «بیشتر زنان در ولسی جرگه به خانم نهان رای نداده و حتی برضد او کمپاین نیز کرده اند، اکثریت وکلای مرد که دوستان ما هستند گفتند که به خانم نهان رای داده اند.»

انار کلی هنریار عضو دیگر این جرگه نیز از رییس جمهور خواست تا برای وزارت معادن و در صورت امکان برای یک وزارت دیگر که از سوی سرپرستان اداره می شود، نامزد وزراى زن معرفى کند.

شمار ديگرى از اعضای این جرگه نیز خواستار بیشتر شدن سهم زنان در کابینه شدند.

در حال حاضر، دلبر نظرى به حيث وزير امور زنان و سلامت عظيمى به حيث وزير مبارزه با مواد مخدر کار مى کند.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه رد و تایید نامزد وزراء را جزء صلاحیت هاى ولسی جرگه خوانده گفت: «با آنکه راه یافتن یازده نامزد وزیر به کابينه، یک گام مثبت در راستای ختم سلسله سرپرستی در ادارت است؛ اما متاسف هستیم که خانم نهان نتوانست موفق شود.»

او نيز خواست تا در چهار وزارتى که در حال حاضر، از سوی سرپرستان اداره می شود، سهم بیشتر به زنان داده شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала