واکنش دولت افغانستان به تصمیم ترامپ در بارۀ بیت‎المقدس

© Sputnik / Vitali Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر بیت المقدس شرقی
بیت المقدس شرقی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان به تصمیم ترامپ در بارۀ بیت‎المقدس واکنش نشان داد

ریاست جمهوری و نیز عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه حکومت افغانستان در بارۀ تصمیم اخیر دونالد ترمپ مبنی بر به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل واکنش نشان داده اند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، می گوید که این کار، پروسۀ صلح در خاورمیانه را به مخاطره می اندازد.

دفتر رسانه های ریاست جمهوری افغانستان، در خبرنامه یی که به رسانه ها فرستاده است، تأکید دارد که حکومت افغانستان با درک نگرانی عمیق مسلمانان جهان، نگرانی خودرا در این باره، پیش از این از مجراهای دیپلماتیک به رهبری حکومت ایالات متحده ابراز کرده است.

در خبرنامه آمده است: «تصمیم اتخاذ شده باعث جریحه ‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان گردیده و پروسۀ صلح در خاورمیانه را به مخاطره می اندازد، از این جهت هر اقدام یک جانبه در این خصوص بدون اشتراک فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌ گردد.»

ارگ می گوید، بیت المقدس منحیث اولین قبلۀ مسلمانان جهان که برای سایر ادیان نیز دارای اهمیت است و باید موقعیت آن به اساس قوانین بین‌المللی، مصوبات سازمان ملل‌ متحد و خواست میلیون ها مسلمان جهان، تثبیت گردد.

در خبرنامه همچنان آمده است: «حکومت وحدت ملی برای تحقق صلح دایمی و عادلانه در فلسطین در همکاری با جهان اسلام و جامعۀ جهانی در چوکات سازمان همکاری کشورهای اسلامی و ملل‌متحد از این پروسه به صورت دوام‌دار حمایت می‌کند.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز در این باره واکنش نشان داده است و گفته است که «بیت المقدس شرقی پایتخت فلسطین است.»

همزمان با این، صبغت الله مجددی، رهبرجهادی و رییس جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به این تصمیم ترمپ، می گوید که این کار برای مسلمانان پذیرفتنی نیست.

وی که پس از چاشت امروز در یک نشست خبری در کابل سخن می زد، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترمپ را، «تجاوز بی موجب» امریکا بر «عقیده» و «عنعنات» مسلمان خواند.

وی در این باره گفت: «ما قبول کرده نمی توانیم که بیت المقدس پایتخت یهودیان باشد. حکومت و مردم افغانستان همه این را رد می کنند؛ ما حاضریم هرقیمتی برای این کار بپردازیم.»

این همه در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا روز سه‎شنبه، بیت‌المقدس را به ‌حیث پایتخت اسرائیل اعلام کرد. این‌کار او واکنش‎های تند کشورهای اسلامی و شوراهای دیگر جهان را به همراه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала