نگرانی وزارت معادن از استخراج منابع معدنی توسط داعش

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaنگرانی وزارت معادن از استخراج منابع معدنی توسط داعش
نگرانی وزارت معادن از استخراج منابع معدنی توسط داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان محلی ولایت جوزجان اخیراً پذیرفته اند که گروه داعش به منابع معدنی این ولایت دست یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، پس‌از آن‌که مسوولان محلی و اعضای شورای ولایتی جوزجان از دست‌رسی گروه داعش به منابع معدنی در ولایت جوزجان خبر داده‌اند، وزارت معادن نیز از احتمال استخراج معادن در ولسوالی‌های قوش‌تیپه و درزآب جوزجان نگران است.

مسوولان این وزارت می‌گویند که مخالفان مسلح دولت و گروه داعش بیشتر بخش‌های کشور را ناامن می‌سازند که درآن‌جا منابع معدنی وجود دارند.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، می‎گوید: "در این ولسوالی‌ها ما معادن گونه‌گون داریم ازجمله طلای رسوبی و المونیم."

گفته می‌شود که در کنار نفت و گاز، معدن‌های رسوبی طلا و منابع معدنی یورانیم مشمول چندین معدنی استند که در ولسوالی قوش تیپه و درزآب ولایت جوزجان وجود دارند.

در همین‌حال، مسوولان شبکۀ نظارت از منابع طبیعی می‌گویند که درحال ‌حاضر بیشترین گروه‌های هراس‌افگن تلاش دارند که درکنار دیگر منابع درآمدزا در کشور، به معدن‌های که به‌ساده‌گی استخراج شده می‌توانند، دست‌رسی پیدا کنند.

ابراهیم جعفری، عضو شبکۀ نظارت از منابع طبیعی، می‌گوید: «جدا نگرانی داریم از این‌که اگر داعش یا دیگر گروه‌ها به منابع درآمدزای معادن در این ولایت دست یابند، بدون شک بخشی ازهزینه‌های جنگ را از آن تمویل خواهند کرد.»

ازسویی‌هم، یک عضو شورای ولایتی جوزجان می‌گوید که بربنیاد بررسی‌های سال‌های گذشته درحدود هژده معدن سنگ‌های گران‌بها و نیمه‌گران‌بها در ولسوالی درزآب جوزجان وجود دارند و با درنظرداشت این‌که گروه داعش ادارۀ این معدن‌ها را به‌دست دارند، احتمال دارد که این منابع ازسوی این گروه استخراج و قاچاق شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала