کودتای ناکام در ترکیه و سرنوشت نامعلوم هزاران دانش آموز مکاتب افغان-ترک در افغانستان

© REUTERS / Baz Ratnerکودتای ناکام در ترکیه و سرنوشت نامعلوم هزاران دانش آموز مکاتب افغان-ترک در افغانستان
کودتای ناکام در ترکیه و سرنوشت نامعلوم هزاران دانش آموز مکاتب افغان-ترک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیمه شب جمعه ۲۵ سرطان ۱۳۹۵ شماری از نظامیان ترکیه به هدف سرنگونی حکومت رجب طیب اردوغان دست به کودتا زدند که در نهایت کودتا به شکست مواجه گردید و شمار زیاد از سران کودتا به کشورهای مختلف از جمله یونان فرار نمودند.

حکومت اردوغان در نخستین ساعات شکست کودتا هزاران تن از شهروندان ترکیه را به اتهام دست داشت در کودتا بازداشت و عزم جدی شان را مبنی بر بازداشت آنعهده از اتباع ترک که در خارج از آن کشور با عوامل کودتا در ارتباط بودند را اعلام داشتند.

حکومت ترکیه فتح الله گولن، روحانی ترک مقیم ایالات متحده امریکا و اعضای حزب وی را متهم به راه اندازی کودتا نموده، هشدار دادند که اعضای حزب گولن را در هر نقطه جهان تعقیب و بازداشت خواهند کرد.

افغانستان نیز بدلیل فعالیت ده ها مکتب وابسته به فتح الله گولن تحت نام افغان-ترک، شامل اجندای حکومت اردوغان گردید تا آموزگاران و کارمندان ترک تبار این مکاتب به هر شکلی ممکن بازداشت و به ترکیه منتقل شوند.

سه ماه قبل ترکها اعلام داشتند که ماهیت فعالیت های مکاتب افغان-ترک تروریستی است چیزی که مسؤلین این مکاتب آنرا رد نموده اند.

اما حکومت افغانستان با گذشت نزدیک به یک و نیم سال از کودتا ناکام ترکیه و درخواست های مکرر ترکها مبنی بر بازداشت افراد وابسته به گولن در افغانستان، هیچ گونه جواب مثبت به ترک ها ارایه نکرده و همیشه از این موضوع بعنوان وسیله فشار علیه حکومت ترکیه استفاده نموده اند.

در همین حال گفته های وجود دارد که حکومت افغانستان در دیدارهای رسمی با مقامات ترکیه، بازداشت کارمندان ترک تبار مکاتب افغان-ترک و انتقال رهبری این مکاتب به حکومت ترکیه را مشروط به محدود ساختن دیدارهای جنرال دوستم با مخالفین سیاسی حکومت وحدت ملی و مجبور ساختن جنرال دوستم به خارج شدن از ائتلاف نجات افغانستان، ساخته اند.

اینکه چی توافقی پشت درهای بسته میان مقامات دو کشور در مورد سرنوشت مکاتب افغان-ترک اتخاذ گردیده، هنوز روشن نیست ولی همزمان با سفر رئیس جمهور غنی به ترکیه جهت شرکت در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشوری های اسلامی، نیروهای امنیتی بر مکتب نسوان افغان-ترک در منطقه تایمنی شهر کابل حمله نموده و بدون اجازه مسوولین مکتب نسوان افغان-ترک وارد محوطه آن گردیده و بخش های از آنرا بازرسی نموده اند.

برخی منابع مدعی اند که حکومت افغانستان تصمیم گرفته است تا شهروندان ترک مقیم کشور را که با مکاتب افغان-ترک همکاری دارند را بازداشت و به حکومت ترکیه تحویل دهند.

قبل از حمله نیروهای امنیتی، مسؤلین مکاتب افغان-ترک در کابل مدعی شده بودند که چهار کارمندشان از شهر کابل مفقود گردیده اند.

در مورد مفقودی کارمندان افغان-ترک و حمله بر مکتب نسوان افغان-ترک نیروهای امنیتی هنوز اظهار نظر نکرده اند.

  اما پرسش اصلی اینجاست که چی عوامل باعث گردیده تا حکومت افغانستان بعد از نزدیک به یک و نیم سال همزمان با سفر رئیس جمهور غنی به ترکیه در مورد مکاتب افغان-ترک تصمیم اتخاذ نموده و  فرمان حمله بر یک مرکز آموزشی را صادر می نمایند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала