نیویورک تایمز: داعش برای افغانستان فراچالش است

© AFP 2023 / Haidar Hamdaniنیویورک تایمز: داعش برای افغانستان فراچالش است
نیویورک تایمز: داعش برای افغانستان فراچالش است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال های امریکایی ادعا کرده بودند، که تا پایان سال 2017 بساط گروه تروریستی داعش را از افغانستان بر می چینند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نیویورک تایمز در گزارشی درباره ادعای جنرال های امریکایی راجع به نابودی داعش چنین نوشت:

در حالی که جنرال‌های ارتش امریکا در نیمه نخست سال میلادی روان مدعی آن بودند، که بساط داعش در افغانستان تا پایان 2017 برچیده می‌شود، به نظر می‌رسد این گروه تروریستی تا نابودی نهایی در این کشور فاصله زیادی دارد.

کابلوف: بیش از 10 هزار نفر عضو گروه داعش در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: بیش از 10 هزار نفر عضو گروه داعش در افغانستان است

با پرتاب مادر بمب ها هم بساط داعش از افغانستان برچیده نشد

هنگامی که ارتش امریکا قوی‌ترین بمب زرادخانه تسلیحاتی خود را در ماه اپریل به روی پایگاه زیرزمینی داعش در شرق افغانستان انداخت، جنرال‌های این ارتش آن را بخشی از یک کمپین قاطع برای برچیدن بساط شاخه داعش در افغانستان تا پایان سال روان میلادی خواندند.

در آن زمان گفته شد که شمار نیروهای داعش در افغانستان از 3 هزار نفر به 700 نفر کاهش پیدا کرده و حوزه عملیاتی آن از یازده منطقه به سه منطقه رسیده است. با این حال، با فرارسیدن پایان سال 2017 هنوز شاخه داعش در افغانستان تا نابودی نهایی فاصله زیادی دارد. این گروه توانسته حملات مرگباری را دراین کشور رقم بزند که آوارگی هزاران خانواده را در پی داشته و حتی بخشی از شبه‌نظامیان طالبان را که سال‌های متوالی کنترل برخی نواحی کوهستانی را در دست داشتند، وادار کرده که به سوی دولت افغانستان دست یاری دراز کنند.

این تغییر روند در افغانستان همچنین کنترل دولت کابل در برخی مناطق را تهدید می‌کند. در عین حال، حتی برخی مقامات مسئول مبارزه با داعش در افغانستان پس از یک عملیات مشترک دوساله با امریکا در این کشور، هنوز نتوانسته‌اند درک روشنی از وضعیت این شاخه داشته باشند.

دو پهلوگویی های جنرال های امریکایی

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان اخیرا گفته است: از ماه مارچ تاکنون بالغ بر 1400 علمیات و حمله هوایی موجب نابودی بیش از 1600 عضو داعش در افغانستان شده است. این تعداد از نیروهای داعش مغایر با چیزی است که اوایل امسال در خصوص کاهش تعداد آنان به 700 نفر اعلام شده بود.

برخی از مقام های افغانستان و غربی می‌گویند، در آمار و ارقام غلو می‌شود، اما دولت امریکا می‌گوید، این نشانه‌ای است که این گروه با  نیروهای جدید تعداد اعضایش را افزایش می‌دهد. در عین حال، گفته شده که یکی از علل پیشرفت اندک عملیات دوساله امریکا و افغانستان علیه داعش  این است که این دو نیرو در مناطقی عملیات اجرا می‌کنند که سال‌هاست بر آن کنترل نداشته‌اند. با  وجود آنکه حملات هوایی و عملیات‌های کماندویی فشارها را بر تروریست‌ها افزایش می‌دهد، اما داعشی‌ها در نقاط دیگر سوپاپ اطمینان دارند. از یک طرف این مناطق منتهی به مرز کوهستانی پاکستان می‌شود و از طرف دیگر منتهی به نواحی تحت کنترل طالبان.

جنرال نیکلسون گفت:‌ وضعیت داعشی‌ها مثل بادکنکی است که وقتی یک طرفش را فشار می‌دهیم، هوای داخل آن به یک سمت دیگر بادکنک می‌رود.

در همین حال ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه شمار جنگجویان داعش در افغانستان را بیش از 10 هزار می داند

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و رئیس بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه درباره شمار داعشیان در افغانستان چنین گفته بود:- "روسیه یکی از نخستین کشورهای بود که نگرانی خود را درباره ظهور داعش در افغانستان ابراز کرد. در سال های اخیر «دولت اسلامی» در افغانستان قدرت و نفوذ اش را افزایش داده و بر اساس برآوردهای ما، شماری اعضای این گروه در این کشور به بیش از 10 هزار نفر می رسد و این رقم در حال رشد است. به طور خاص می توان از اضافه شدن ستیزه جویانی از سوریه و عراق اشاره کرده که تجربه زیادی هم دارند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала