خبرگزاری فرانسه: داعش در میان طبقۀ تحصیل‌کرده افغانستان نفوذ کرده است

© AP Photo / Fileخبرگزاری فرانسه: داعش در میان طبقۀ تحصیل‌کرده افغانستان نفوذ کرده است
خبرگزاری فرانسه: داعش در میان طبقۀ تحصیل‌کرده افغانستان نفوذ کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خبرگزاری فرانسه با نشر یک گزارش مفصل از وضعیت فعلی گروه تروریستی داعش در افغانستان به برخی از موارد پرداخته است که نشان‌دهنده قوی‌شدن این گروه در کابل و دیگر ولایات کشور می‌باشد.

 براساس یافته‌های گزارش خبرگزاری فرانسه (Agence France-Presse) داعش توانسته در میان طبقۀ متوسط، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و تجار و کسبه‌کاران افغانستان نفوذ نموده، عضوگیری کند. گروه تروریستی داعش که تا پیش از این در شرق افغانستان مستقر بود طی هژده ماه گذشته مسئولیت حدود بیست حملۀ نظامی و عملیات تروریستی را در پایتخت افغانستان برعهده گرفته است.

پیشروی داعش موجب نگرانی مردم غیرنظامی خسته از دهه‌ها جنگ و خشونت و همچنین مقامات امنیتی و نظامی افغانستان و ایالات متحد امریکا شده است. شاخۀ داعش در افغانستان تحت عنوان "خراسان" از سال ٢٠١۴ فعال شده و فعالیت های نظامی آن در افغانستان از سال ۲٠١٦ رو به گسترش نهاده است.

به گفتۀ کارشناسان، کسانی که جذب داعش در افغانستان می شوند متعلق به نسلی هستند که هرگونه حساسیت را نسبت به جنگ و خشونت از دست داده‌اند. یک مقام امنیتی افغانستان بدون ذکر اسمش در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است که امروز اعضای گروه داعش در افغانستان را نه تنها دهاقین و افراد بی‌سواد بلکه افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند.

توسعۀ نفوذ داعش در افغانستان این کشور را به یکی از پایگاه های مهم این گروه تبدیل کرده که قادر است از این طریق بسیاری از جهادیون پراکنده را به صفوف خود جلب کند. یکی از اهداف مهم گروه داعش در افغانستان، به گفتۀ کارشناسان، برانگیختن تنفر اکثریت سنی از شیعیان است.

فرانس پرس: تروریستان فرانسوی داعش از سوریه به افغانستان رفته اند - اسپوتنیک افغانستان
فرانس پرس: تروریستان فرانسوی داعش از سوریه به افغانستان رفته اند

در گزارش خبرگزاری فرانسه، عثمان، یک کارشناس امور نظامی در افغانستان، گفته است که گر چه آمار و اطلاعات دقیقی در مورد شمار اعضای داعش در افغانستان وجود ندارد، اما، صفوف این گروه به یاری شبکه‌های اجتماعی، مساجد و همچنین مدارس و دانشگاه‌های افغانستان رو به توسعه است.

وی همچنان افزوده است: «نمی‌توان گفت که همه شان فقیر و نادار اند… شماری از آنها از خانواده‌های متوسط کابل اند. بعضی از این افراد دارای تحصیلات عالی اند. بعضی شان فارغ‌شدگان مکاتب.»

عثمان همچنان خاطر نشان ساخته است که این افراد که در کنار خانواده‌های‌شان زندگی می‌کنند در طول روز به زندگی معمولی‌شان ادامه می‌دهند: به درس و یا کار شان می‌روند، و اکثراً شب هنگام با هم ملاقات می‌کنند و در مورد جهاد، حملات تروریستی و اهداف شوم شان در شهری که آنرا به خوبی می‌شناسند، بحث و گفتگو می‌کنند.

این در حالیست که امریکا در سال گذشته مادر بمب‌ها، بزرگترین بمب غیر هسته‌ای را جهت از بین‌بردن مرکز گروه تروریستی داعش در ننگرهار استفاده نمود. که به دنبال آن بمباردمان‌های شدید نیروهای امریکایی و افغان بر مواضع داعش ادامه یافت. اما شماری تحلیلگران نظامی به این نظر اند که راهبرد امریکا برای از بین‌بردن داعش ناکام بوده است و ممکن این راهبرد حتی باعث افزایش شمار اعضای این گروه در کابل شده باشد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала