اعتراض به طرح شناسنامه‌های نو: به جای نقش شتر، عکس مولانا را بزنید

© Photo / NRC اعتراض به طرح شناسنامه‌های نو: به جای نقش شتر، عکس مولانا را بزنید
اعتراض به طرح شناسنامه‌های نو: به جای نقش شتر، عکس مولانا را بزنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از جوانان در افغانستان خواستار جایگزینی عکس مولانا جلال‌الدین بلخی شاعر و عارف نام‌آشنای شرق به جای تصویر شتر در شناسنامۀ برقی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامۀ هشت صبح چاپ کابل، این جوانان در یک نشست خبری در کابل، موضع شان را به دولت  افغانستان پیشنهاد دادند.

امید فضلی یکی از مسوولان این کمپیاین می‌گوید: «عکس‌های شتر در سند هویت نشان کینه و کدورت و مهاجرت است، در افغانستان هیچ قومی مهاجر نیست، این خاک کشور اصلی ما است، از سرزمین دیگر به این‌جا مهاجر نشده‌ایم که عکس شتر را در سند هویت‌مان اضافه کنند.»

آقای فضلی گفته است که مولانا برای تمام زبان‌ها الگوی فرهنگ و تمدن است. در حالی‌که عکس شتر در شناس‌نامه‌های برقی به هیچ قوم و ملیت افغانستان ارتباط ندارد و باید از سند تابعیت حذف شود.

امید فضلی تصریح کرد که مال‌داری در هر کشور است و عکس‌ شتر در سند تابعیت نشان تمسخر فرهنگی است. به قول آقای فضلی شتر در زبان پشتو به معنای کینه، کدورت و ذلت است، اما نام و آثار مولانا در جهان الگوی افتخار، تمدن و فرهنگ است.

در همین حال فیض‌محمد صداق، یک مسوول دیگر این کمپاین مولانا را نشان صلح، وحدت و دوستی دانست و گفت که برای آوردن صلح در کشور باید هویت خود را با ارزش‌ها و کار‌های مولانا تعریف کنیم. آقای صداق افزود که عکس شتر با شناس‌نامه‌های برقی رابطه‌ی معنا‌دار ندارد و باید حذف شود. او هم‌چنان گفت: «مولانا افتخار بزرگ مردم افغانستان و فراتر از دین و قوم است.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала