نگهبانان امنیتی کانتیننتال هنگام حمله هوتل را ترک کرده بودند

© Photo / J.A.K.نگهبانان امنیتی کانتیننتال هنگام حمله هوتل را ترک کرده بودند
نگهبانان امنیتی کانتیننتال هنگام حمله هوتل را ترک کرده بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارمندان شرکت امنیتی خصوصی کابل بلخ، در پانزده ساعت درگیری در هوتل کانتیننتال، از هرگونه رویارویی با مهاجمان خودداری کردند و حتی خبرنگاران دیده اند که برخی از آنان، در جاده‌ها و در میان مردمی حضور داشتند که برای تماشای این ماجرا، صف بسته بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، تأمین امنیت هوتل انترکانتیننتال، در حالی به یک شرکت امنیتی خصوصی واگذار شده است که نهادهای امنیتی کشور، در بارۀ چگونگی فعالیت این شرکت، اطلاعات زیادی ندارند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله کشور در این باره گفته است: "این شرکت چگونه جواز به دست آورده است و چگونه فعالیت می کند، هنوز جزییات بیشترش در اختیار ما نیست".

به گفتۀ منابع، در شبی که مهاجمان بر این هوتل یورش بردند، تنها پانزده تن از کارمندان این شرکت در هوتل حضور داشتند و نیز ساعاتی پیش از آغاز ماجرا، دستگاه‌های بازرسی هوتل، از کار افتاده بودند؛ اما گفته می‌شود در نزدیک به پانزده ساعت درگیری در این هوتل، کارمندان این شرکت امنیتی، از هرگونه رویارویی با مهاجمان خودداری نمودند و حتی خبرنگاران دیده اند که برخی از این کارمندان، در جاده‌ها و در میان مردمی حضور داشتند که برای تماشای این ماجرا، صف بسته بودند.

وزارت امور داخله نیز تأیید می کند که مهاجمان تا هنگام داخل شدن به هوتل، با هیچ مقاومتی روبرو نشدند و پس از رسیدن به سالن هوتل، به تیراندازی آغاز کردند.

نجیب امان، رئیس مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله افغانستان امروز (دوشنبه 22 جنوری) به رسانه‌ها گفته است که در میان افرادی که به نهاد‌های امنیتی منتقل شده‌اند، برخی کارمندان هوتل نیز شامل اند.

به گفته آقای امان، این افراد در مرحله اول، نه به عنوان متهم بلکه به منظور همکاری به دستگاه‌های امنیتی فراخوانده شده اند.

یک روز پس از پایان رویداد هوتل انترکانتیننتال، چگونگی واگذاری مسؤولیت تأمین امنیت این هوتل به این شرکت امنیتی خصوصی کابل — بلخ، پرسش های جدیی را به میان آورده است.

وزارت مالیه می گوید که این کار به خواست مسؤولان انترکانتیننتال و پس از به رقابت گذاشتن قرارداد تأمین امنیت این هوتل انجام شده است.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه می‌گوید که شورای امنیت ملی و نهادهای دیگر امنیتی، نیز از این قرارداد آگاه بوده اند: "پیشنهاد از طرف خود اداره هوتل همین رقم بود که اگر ما بتوانیم یک کمپنی خصوصی را استخدام بکنیم و مطابق طرزالعمل های داخلی ما این اجازه باید از شورای امنیت ملی گرفته می‌شد که همین رقم هم شد."

حمله تروریستی بالای هوتل کانتیننتال کابل - اسپوتنیک افغانستان
آنچه در طول ۱۴ ساعت در هوتل کانتیننتال گذشت

شرکتی که از سه هفته بدین سو، مسوول تأمین امنیت انترکانتیننتال بوده است، کابل — بلخ نام دارد و مالک آن، سعید رحیمی، مردی است که از پیوندهای او با شماری از مقام های دولتی در کابل و پنجشیر، نیز چیزهایی گفته می شوند.

واگذار کردن مسوولیت تأمین امنیت یکی از بزرگ‌ترین هوتل‌های شهر کابل به یک شرکت امنیتی خصوصی، مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است.

به باور آگاهان، تأمین امنیت چنین هوتلی نیاز به امکانات و هزینه‌هایی دارد که تنها یک نهاد امنیتی دولتی از عهده آن برآمده می‌تواند.

به گفته منابع، شرکت امنیتی خصوصی کابل — بلخ، سالانه از بهر تأمین امنیت هوتل انترکانتیننتال، هشت صد هزار دالر دریافت خواهد کرد. 

براساس آخرین آمار، در حمله اخیر شش مهاجم مسلح بر هوتل انترکانتیننتال کابل، دست کم ۱۹ نفر از جمله ۱۴ تبعه خارجی، کشته شده و ۱۰ نفر دیگر نیز زخم برداشته اند. گفته می شود که شماری هنوز ناپدید هستند.

گروه طالبان با به دوش گرفتن مسوولیت این حمله، اعلام نموده است که این حمله را پنج عضو این گروه انجام داده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала