نگهبان خارجی کانتیننتال: واسکت‌های ضد مرمی و اسلحه را برداشتم و موضع گرفتم

© Sputnik / J.A.Kحمله تروریستی بالای هوتل کانتیننتال کابل
حمله تروریستی بالای هوتل کانتیننتال کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ما در اتاق مان در منزل چهارم هوتل نشسته بودیم که ناگهان صدای تیراندازی را شنیدیم. جلیقه‌های ضد گلوله و اسلحه خود را برداشتیم و در لابی طبقه‌ی دوم هوتل موضع گرفتیم. شش تا هفت نفر مرد و زن از آنجا به سمت من دویدند. من به آنها گفتم که بروند در اتاق پشتی پنهان شوند. از آنجا هم صدای تیراندازی شنیدم و من هم در مقابل تیراندازی کردم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، خبرنگار این روزنامه طی مصاحبه با نگهبانان داخلی و خارجی شرکت امنیتی خصوصی کابل — بلخ، از پهلوهای جدید حمله مسلحانه به هوتل انترکانتیننتال کابل، پرده برداشته اند.

دو تن از ماموران خارجی شرکت امنیتی خصوصی شرکت امنیتی کابل — بلخ که به درخواست مسوولان شرکت در گزارش نام‌ی از آنها گرفته نشده است، از لحظات نخست درگیری تا ساعت چهار صبح در هوتل کانتیننتال بوده و در مقابل تروریستان مبارزه نموده اند، یکی از این شهروندان خارجی در مصاحبه با اطلاعات روز روایتی را از چگونگی این حمله حکایت می‌نماید: "ما در اتاق‌مان در منزل چهارم هوتل نشسته بودیم که ناگهان صدای تیراندازی را شنیدیم. جلیقه‌های ضد گلوله و اسلحه خود را برداشتیم و در لابی طبقه‌ی دوم هوتل موضع گرفتیم. شش تا هفت نفر مرد و زن از آن‌جا به سمت من دویدند. من به آن‌ها گفتم که بروند در اتاق پشتی پنهان شوند. از آن‌جا هم صدای تیراندازی شنیدم و من هم در مقابل تیراندازی کردم. در سمت آشپزخانه نیز تیراندازی جریان داشت. من گیر مانده بودم و متوجه شدم که از دو طرف زیر آتش قرار گرفته‌ام. از آن‌جا به سمت طبقه اول عقب‌نشینی کردم. دوستم در طبقه دوم بود، دوباره به طبقه دوم رفتم، همه دروازه‌های اتاق‌های شان را قفل کرده بودند. سپس به طبقه اول بازگشتم. صدای پای کسی را شنیدم و تشخیص دادم که مسلح است، به تیراندازی پرداختم و آن‌ها هم متقابلاً شلیک کردند. من به سمت راهرو عقب نشینی کردم، کسی را که ترسیده بود گفتم که به اتاقش برود و دروازه را قفل کند."

این مأموران مانند بسیاری از مهمانان دیگر در جریان درگیری فهمیدند که هوتل انترکانتیننتال در معرض حمله‌ی تروریستی قرار گرفته است. پرسش این است که چه‌گونه مهاجمان انتحاری وارد هوتل شدند؟ مهاجمان مسلح ۱۶ ساعت به درگیری پرداختند، پرسش دیگر این است که جنگ‌افزار مورد نیاز آن‌ها چه‌گونه در هوتل جابه‌جا شده بود؟
وزیر امور داخله در مصاحبه با بی بی سی گفته بود که تروریستان از طریق عوامل نفوذی داخلی، وارد انترکانتیننتال شده و این هوتل به جز دروازه‌های ورودی، راهی برای نفوذ ندارد. یک منبع موثق به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که مهاجمان از دروازه‌ی ورودی وارد این هوتل شدند، نه از روی دیوار و منفذهای دیگر. این منبع می‌گوید که این حمله غیرمنتظره نبوده بل‌که یک حمله‌ی سازمان‌یافته‌ بوده که از دو ماه قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده است. به گفته‌ی او میزان قابل توجهی مهمات و جنگ‌افزاری که مهاجمان برکاربرده، پیشاپیش در این هوتل جاسازی‌شده بوده است. این منبع آگاه می‌گوید که تروریستان مهمات و جنگ‌افزار را از طریق بسته‌های موادغذایی، تجهیزات و وسایل خریداری شده‌ی هوتل وارد کرده‌ بودند.
به دلایل امنیتی، روزنامه‌ی اطلاعات روز، هویت تمام منابع موثق خود را در این گزارش، محرم نگه‌می‌دارد.
تقریباً ۲۱ روز می‌شود که مسوولیت امنیتی هوتل انترکانتیننتال به یک شرکت خصوصی واگذار شده است. البته نه به این سادگی. پس از گذشت نزدیک به دو سال‌ونیم داوطلبی، سر انجام این شرکت (KBSC) برنده می‌شود و مسوولیت تامین امنیت هوتل را به عهده می‌گیرد. به گفته‌ی مسوولان این شرکت، از زمان گرفتن مسوولیت، آن‌ها آسیب‌شناسی امنیتی هوتل را انجام می‌دهند و سفارش‌ها و نکات ایمنی را به مدیران هوتل گزارش می‌دهند. به گفته‌ی مسوولان این شرکت، مدیران هوتل انترکانتیننتال توجهی به خواست‌های آنان نمی‌کنند.
این مساله را نگهبانان خارجی هوتل هم تایید کردند. آن‌‌ها گفتند که در همان آغاز کار، متوجه بی‌نظمی و نقاط ضعف در بخش امنیتی شده بودند و آن را به رییس هوتل و شرکت شان گزارش کرده بودند: "در هفته‌ی اول اقامتم در هوتل بررسی امنیتی کردم و به شرکتی که با من قرار داد کرده گزارش دادم که چه تدابیری باید روی دست گرفته شود. ضعف‌های امنیتی بسیار زیاد بود، مخصوصاً در ورودی‌های هوتل. با این‌که من سفارش‌های امنیتی بسیاری داشتم، اما شرکت امنیتی و مدیران هوتل عملکرد ضعیفی داشتند و به اکثر سفارش‌ها و درخواست‌های من توجه نکردند."
به گفته‌ی همان منبع آگاه، گاه گاهی به دستور رئیس هوتل، افرادی بدون بررسی بدنی وارد هوتل می‌شده‌اند. او گفت که طبق قرارداد هوتل و شرکت امنیتی، استراتژی امنیتی هوتل را مسوولان آن تعیین می‌کرده‌اند. به همین لحاظ شرکت امنیتی به دستور رئیس هوتل کار می‌کرده است، نه مستقلانه.
طبق قرارداد دو جانبه میان شرکت امنیتی و هوتل انترکانتیننتال، مسوولیت امنیت بخش بیرونی، دروازه‌های ورودی و دوربین‌های مداربسته در این ساحات مربوط به شرکت امنیتی بوده و مسوولت امنیت بخش داخلی هوتل، اسکنر و دوربین‌های مداربسته‌ی داخل انترکانتیننتال، متعلق به هوتل بوده است. به گفته‌ی منبع موثق، اسکنر هوتل، که برای بررسی امنیتی بسته‌های مهمانان است، مربوط به نگهبانان داخلی هوتل است که روز قبل از حمله، غیر فعال بوده است. او گفت که شمار نگهبانان داخلی متعلق به هوتل نزدیک به ۲۰ نفر می‌رسد.
این منبع می‌افزاید که روز شنبه و قبل از شب حمله، به دستور رئیس هوتل، افرادی بدون این که بررسی فزیکی شوند به هوتل راه داده شده‌اند. او می‌گوید، احتمالاً مهاجمان در جریان روز به همین شیوه، وارد ساحه‌ی اطراف هوتل شده و شب‌هنگام حمله می‌کنند.
از سویی هم نگهبانان خارجی هوتل می‌گویند که در شب و روز قبل از حمله، متوجه افراد و حرکات مشکوکی شده است: "در اوایل همان روز چند نفر در طبقه‌یی که ما بودیم اتاق گرفتند. این از این جهت مشکوک بود که معمولاً مهمان‌های محلی در طبقه‌ی اول و دوم اتاق می‌گیرند. وقتی که با آن‌ها روبه‌رو شدم، علی‌رغم این که بقیه افغان‌ها به سلام ما خارجی‌ها جواب می‌دهند، آن‌ها فقط به چشمانم زل زدند و جواب ندادند. احتمالاً آن‌ها در این حمله دخیل بودند."

 این دو نگهبان خارجی هوتل، هنگامی که در ابتدای حمله‌ی تروریستان در منزل دوم ساختمان مشغول درگیری بودند، متوجه شدند که از منزل چهارم ساختمان نیز به آن‌ها شلیک می‌شود.
منبع دیگری به اطلاعات روز می‌گوید که درست سه روز پیش از این حمله، افرادی را دیده که از لابی و اطراف هوتل عکس برداری می‌کرده‌اند.
او تأکید کرد که گاهی افرادی وارد هوتل می‌شده که اجازه بررسی خود و موترشان را نه به محافظان دروازه‌های ورودی و نه هم به سگ‌های آنان می‌داده‌اند. او گفت که این موارد به‌طور منظم به مسوولان هوتل گزارش می‌شده است.
این منبع گفت که مهاجمان با نقشه و فضای هوتل کاملاً آشنا بوده‌اند و در هنگام درگیری به جای راه‌زینه‌ها با استفاده از لفت بالا و پایین می‌رفته‌اند. او می‌افزاید که شمار مهاجمان حد اقل شش و حد اکثر هشت نفر بود. به گفته‌ی او این تروریستان هنگام تیراندازی و درگیری، نخست سراغ اتاق مهمانان خارجی رفته و حتا برای گشودن دروازه‌ی اتاق‌ها کلید هم داشته‌اند.
نگهبانان یادشده نیز این مورد را تایید کردند که بیشتر اتاق‌هایی که مهمانان خارجی سکونت داشته، بمب دستی انداخته شده بود.
این‌ نگهبانان می‌گویند که مهاجمان به اندازه‌ی کافی جنگ‌افزار و سلاح داشتند؛ از کلاشینکوف تا تفنگ‌چه، بمب‌دستی و روشن‌اندازی که در تاریکی می‌انداخته و از طریق آن مهمانان هوتل را دنبال می‌کرده‌اند. آن‌ها هم‌چنان می‌گویند که در اتاق رییس هوتل، چهار میل کلاشینکوف و چند عدد بمب‌دستی نیز دیده‌اند. طلوع‌نیوز در گزارشی به نقل از منابع مؤثق‌اش گفته است که جنگ‌افزارها و تروریست‌ها به واسطه‌ی یک موتر نوع «تونس» بی‌هیچ بازرسی‌یی امنیتی وارد هوتل شده‌اند.
منبعی دیگری می‌گوید، مدت‌ها پیش افرادی به طور رایگان در این هوتل اقامت می‌کرده‌اند، هرچندی که به گفته‌ی او این مسأله‌ چندی پیش به شبکه‌های اجتماعی هم درز کرده بوده. اکنون سرنخ‌های بسیاری از مسایل به مدیریت این هوتل باز می‌گردد، اما با تماس‌های مکرر به مدیر عمومی هتل انترکنتیننتال، موفق به گرفتن پاسخ او نشدیم.

 

شب خونین انترکانتیننتال چه‌گونه سحر شد؟


اوایل شنبه شب ۳۰ جدی، مثل همیشه یک شب عادی در هوتل انترکانتیننتال آغاز شد که به زودی رنگ عوض کرد. مهمانان داخلی و خارجی این هوتل دور میزغذاخوری نشسته بودند و موسیقی زنده جریان داشت. ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه شب همه با صدای شلیک گلوله، شوکه می‌شوند. سه مهاجم مسلح، با لباس محلی از سمت پارکینگ وسایط که در تپه‌ی دست‌راست و نزدیک به هوتل موقعیت دارد، از دروازه‌ی ورودی عمومی، وارد بخش پذیرش این هوتل می‌شوند. در نخست، کارمندان این بخش را به گلوله می‌بندند و سپس وارد سالن غذاخوری می‌شوند. در این هنگام دو مهاجم دیگر از میان مهمانان بر می‌خیزند و عمدتاً روی مهمانان خارجی تیراندازی می‌کنند. آن‌ها در منزل دوم هوتل با دو مأمور خارجی شرکت امنیتی کابل-بلخ درگیر می‌شوند.
این دو نگهبان، مربوط شرکت امنیتی خصوصی است که مسوولیت تامین امنیت کانتیننتال را بر عهده داشته‌اند. آن‌ها پس از دقایق اول حمله مهاجمان تا ساعت ۴ بامداد در کنار نیروهای‌ ویژه امنیتی داخلی و خارجی با مهاجمان جنگیده‌اند. یکی از این نگهبانان حین درگیری، فرصتی میابد و به نیروهای‌ واکنش سریع تماس می‌گیرد و خواهان کمک می‌شود. پیش از رسیدن نیروهای ویژه امنیتی، تیم ۵ نفره شرکت امنیتی خصوصی، به کمک آن‌ها می‌رسد و زمینه‌ی خروج شماری از مهمانان و کارمندان هوتل را از دروازه‌ی عقبی هوتل فراهم می‌کند. پس از گذشت کم‌ازکم نیم ساعت نیروهای امنیتی به ساحه می‌رسند.
آن‌ها می‌گویند که نیروهای ویژه‌ی افغان سردرگم و نامنظم بودند و نمی‌دانستند که چه‌گونه وارد هوتل شده و عملیات شان را آغاز کنند: "وقتی نیروهای ویژه‌ی افغان رسیدند، از داخل شدن به هوتل خودداری کردند، چون نه سازمان‌یافته بودند و نه هم می‌دانستند شرایط از چه قرار است. وقتی متوجه شدیم نیروهای ویژه وارد نمی‌شوند، مجبور شدیم که دروازه‌های لابی را به زور باز کنیم. به بیرون هوتل رفتیم و موضع گرفتیم. اما نمی‌دانستیم که تروریست‌ها در کدام طبقه و اتاق‌اند. نیروهای افغان از ما خواستند که با آن‌ها وارد هوتل شویم. رفیقم در بیرون ماند. من با آن‌ها داخل رفتم. از طریق پارکینگ وارد شدیم. تروریست‌ها بمب‌دستی پرتاب می‌کردند."
این نگهبان همراه با نیروهای ویژه پس از وارد شدن به هوتل متوجه می‌شود که طبقه‌های بالایی هوتل آتش گرفته است. او می‌گوید تلاش کرده تا سیستم ضد حریق و سیستم آب‌پاش را فعال کند و جلوی آتش سوزی را بگیرد اما این سیستم‌ها غیرفعال بوده است.
"برق قطع شده بود. نمی‌دانم که آتش منجر به قطع برق شده بود یا کسی آن‌را قطع کرد. ما توانستیم به لابی راه یابیم. به طبقه اول رفتیم. به سمت دیگر ساختمان رفتیم. به بالکن رفتیم. از طبقه دوم به بالا پر از دود بود. تروریست‌ها تمامی اتاق‌ها را به شمول اتاق من و رفیقم به آتش کشیده بودند. در پلکان بین دو طبقه اول و دوم موضع گرفته بودیم، کسی با چراغی در دست به سمت ما می‌آمد، هشدار دادیم، او توجهی نکرد، رفیقم به او شلیک کرد، بعداً متوجه شدیم که یکی از تروریست‌ها بوده و زخمی شده، چون بعداً جسدش در آن‌جا نبود."

حمله تروریستی بالای هوتل کانتیننتال کابل - اسپوتنیک افغانستان
آنچه در طول ۱۴ ساعت در هوتل کانتیننتال گذشت

به گفته‌ی این نگهبانان پس از این نیروهای بیشتری وارد محل شدند. بخشی از نیروهای ویژه روی بام هوتل موضع می‌گیرند و مهاجمان در اتاق‌های طبقه‌ی پنجم این هوتل. درگیری و تیراندازی میان مهاجمان و نیروهای امنیتی، همین‌طور چندین ساعت دوام میابد. منابع امنیتی هوتل به اطلاعات روز گفتند که نیروهای امنیتی به شکل وسیعی از بمب دستی استفاده کرده‌اند و این مسأله سبب شده است که داخل هوتل به شکل فاجعه‌باری تخریب شود.
این حمله‌ی انتحاری کم‌ازکم ۱۶ ساعته‌ی مهاجمان، از حوالی ساعت ۸ و نیم شب (۳۰ جدی) آغاز و فردای آن(۱ دلو) ساعت یک پس از چاشت با کشته شدن آخرین فرد مهاجم به پایان می‌رسد. تاکنون مشخص نیست که رقم دقیق تلفات چه‌قدر است. منابع امنیتی می‌گویند احتمالاً بسیاری از کسانی که موفق به فرار از هتل شده‌اند، مبایل و وسایل شان را جا گذاشته‌اند و به همین دلیل هنوز دشوار است که رقم دقیق تلفات و افراد گم‌شده را مشخص کنیم. با این حال، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع امنیتی در وزارت داخله گفته‌اند که شمار جان‌باختگان به ۴۳ نفر رسیده است، اما وزارت داخله کشته شدن ۲۰ نفر را تأیید کرده‌ است.
نزدیک به نیم قرن (۴۹سال) از تاسیس هوتل انترکانتیننتال در کابل می‌گذرد. در شش سال آخر این دومین بار است که حملات گروهی تروریستان بر این هوتل انجام شده است. سهام‌داران عمده‌ی این هتل بین‌المللی پنج ستاره، وزارت‌های مالیه، ترانسپورت و هوانوردی، زراعت و شماری از تصدی‌های دولتی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала