«ساخت پایگاه نطامی چین در افغانستان»: اسطوره یا واقعیت؟

© AFP 2023 / Indranil MukherjeeКитайский военнослужащий во время учения
Китайский военнослужащий во время учения - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اطلاعات مذکور مبنی بر اینکه چین در حال ایجاد یک پایگاه نظامی در افغانستان است بی اساس است

لوکانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ساخت پایگاه نظامی در افغانستان گفت: «اطلاعات مذکور مبنی بر اینکه چین در حال ایجاد یک پایگاه نظامی در افغانستان است بی اساس است». 

همانطور که نماینده وزارت دفاع اشاره کرد، طرفین "همکاری نظامی عادی" داردند، چین از افغانستان در قسمت مبارزه با تروریسم حمایت و همکاری می کند.
قابل یادآوریست که چند قبل برخی از رسانه‌ها گزارش داده بودند، که چین پایگاه نظامی را به دلیل نگرانی‌اش از ورود تروریست‌های «اویغور» از طریق خاک افغانستان به این کشور خواهد ساخت.

In this photograph taken on November 24, 2011 Chinese People's Liberation Army (PLA) soldiers take part in the Pakistan-China anti-terrorist drill as they wrap up their two-week military exercise in Jhelum, 85 kilometres southeast of Islamabad - اسپوتنیک افغانستان
چین به افغانستان کمک نظامی میکند

در حین حال جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به آژانس خبری اسپوتنیک در این مورد تصریح داده گفت: «چین پایگاه نظامی نه بلکه یک لوا می سازد. مصارف این لوا را که در واخان بدخشان در نزدیکی سرحدات دو کشور مستقر خواهد شد، کشور چین وعده نموده که می پردازد.»
طبق گفته های جنرال رادمنش این موافقه در جریان بازدید وزیر دفاع افغانستان از چین صورت گرفته‎است.
طی این دیدار وزیر دفاع افغانستان با وزیر دفاع چین، رئیس کمیسیون نظامی و شماری از مقامات دیگر این کشور در بارۀ همکاری نظامی و امنیتی گفت و گو کرده‎است.
امروز کشور های روسیه، چک، ایتالیا، فرانسه، امارات متحده عربی، هند و دیگر کشور ها در عرصه تعلیم وتربیه نظامیان افغان همکاری می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала