آیا چین در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد می کند؟

© AP Photo / Pang Xinglei/Xinhuaآیا چین در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد می کند؟
آیا چین در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد می کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های افغانستان گفته اند، که پکن به دلیل نگرانی از نفوذ شبه نظامیان به خاک چین، در حال مذاکره با کابل برای ایجاد یک پایگاه نظامی در افغانستان است.

Китайский военнослужащий во время учения - اسپوتنیک افغانستان
«ساخت پایگاه نطامی چین در افغانستان»: اسطوره یا واقعیت؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، این پایگاه در منطقه دورافتاده و کوهستانی موسوم به «دالان واخان» ایجاد خواهد شد. شاهدان گفته اند که نیروهای چینی و افغانستانی را در حال گشت مشترک در این منطقه مشاهده کرده اند.
این منطقه سردسیر و لم یزرع که در همسایگی ولایت سین کیانگ چین قرار دارد، از سایر نقاط افغانستان جدا افتاده و بسیاری از ساکنان آن از مناقشه در کشورشان اطلاعی ندارند.
در همین حال ساکنان این منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته اند، که آنها ارتباطاتی قوی با سین کیانگ دارند و از آنجا مسافران بسیار اندکی به این منطقه می آیند، مردم محلی داد علاقه زیادی به گردشگران چینی دارند.
تلاش پکن برای ایجاد پایگاه در افغانستان در حالی است که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به دنبال گسرتش نفوذ اقتصادی و ژئوپولیتیک این کشور است.
بر اساس این گزارش، پکن نگران است که برخی جدایی طلبان چینی از طریق واخان وارد سین کیانگ شده و حملاتی را انجام دهند. تحلیل گران می گویند، که با توجه به پتانسیل افغانستان در بی ثباتی منطقه، هر گونه اقدام چین را باید از منظر امنیتی دید.
به گفته تحلیل گران، چین همچنین نگران آن است که شبه نظامیان داعش از عراق و سوریه فرار کرده و با عبور از واخان و سین کیانگ وارد افغانستان شوند یا از طریق واخان به چین بروند.
در همین حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت، که مقام های افغانستان و چین در ماه دسمبر در چین درباره ایجاد یک پایگاه درافغانستان گفت و گو کردند اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است. 
او افزوده است، که ما آن (پایگاه) را خواهیم ساخت. دولت چین متعهد شده که از لحاظ مالی کمک کند و به سربازان افغانستان تجهیزات داده و آنها را آموزش دهد.
این در حالیست، که یک مقام سفارت چین در کابل گفته است، که پکن صرفا در حال «ظرفیت سازی» در افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала