صلاح الدین ربانی، دیگر رهبر حزب جمعیت اسلامی نیست

© Photo / وزارت خارجه افغانستانصلاح‌الدین ربانی
صلاح‌الدین ربانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حزب جمعیت اسلامی تحت رهبری نورالله عماد می گوید که صلاح الدین ربانی، دیگر رهبر حزب جمعیت اسلامی نیست.

اسپوتنیک به نقل از پژواک، اين اظهارات را سید ابراهیم عماد رئیس دفتر سیاسی جمعیت اسلامی افغانستان تحت رهبرى نورالله عماد، امروز در نشست یکروزه جهت چگونگی برگزاری کنگرۀ این حزب در کابل ابراز داشت.

موصوف گفت که امروز جمع بزرگی از شخصیت های مطرح حزب جمعیت اسلامی، از 34 ولایت افغانستان در کابل جمع شده و می خواهند تا نور الله عماد سرپرستی امور این حزب را به عهده بگیرد و برای برگزاری کنگره جمعیت اسلامی افغانستان، راه را هموار بسازد.

ابراهيم عماد گفت: "ما شاخه نیستیم بلکه واحد هستیم؛ زیرا سید نورالله عماد بنیانگذار و اساسگذار نهضت اسلامی و جمعیت اسلامی می باشد."

وی در پاسخ به سوالى مبنی بر اینکه این موضوع را با صلاح الدین ربانی و عطا محمد نور در جریان گذاشته اید یا خیر؟ افزود که در حال حاضر عطا محمد نور والی پشین بلخ، مصروف جنجال ها و کشمش های داخلی خود می باشد و همچنین نشست هيئت های متعدد با صلاح الدین ربانی وجود داشته است.

از سویی هم مجموعه انسجام حزب جمعیت اسلامی، چندین مرتبه از صلاح الدین ربانی خواسته اند که در این راستا موضوع خود را واضح بسازد.

او گفت: "ولی متاسفانه با اشتیاقى که در وزارت امور خارجه دارد، فرصت برای جمع کردن و برنامه ریزی جمعیت اسلامی نداشته، به همینگونه ما متحدانه همه مجموعه جمعیت اسلامی از سراسر افغانستان، تحت قیادت نور الله عماد، برای برگزاری کنکره جمعیت اسلامی جمع شدیم."

عماد افزود که در آغاز، صلاح الدین ربانی برای مدت دو ماه به حیث سرپرست جمعیت اسلامی افغانستان تعیین شده بود، که در این مدت صلاح الدین ربانی وظیفه داشت تا کنگره این حزب را برگزار نماید.

وی در ارتباط به تنش های میان ارگ و بلخ گفت: "ما خواستار دادن حق جمعیت اسلامی از نظام حکومت بصورت مشروع و مسالمت آمیز هستیم."

او تصریح کرد که تنها این حق به عطا محمد نور والی پیشین بلخ تعلق نمی گیرد، بلکه به تمام اعضای جمعیت اسلامی تعلق می گیرد.

به گفته وی، تا هنوز در این راستا با مجموعۀ حزب جمعیت اسلامی، هیچ نوع تفاهمی صورت نگرفته است و همچنین فعلا گفتگوهای شان به بن بست رسیده است.

گفتنى است که در ماه جوزاى سال جارى، شورای موقت رهبری جمعيت اسلامى به رهبرى صلاح الدين ربانى که شامل 64 تن می شود، اعلام شد. برخی چهره های سیاسی از جمله صلاح الدین ربانی، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی، احمد ضیا مسعود، اسماعیل خان، بسم الله محمدی، میر امان الله گذر، کلیم الله نقیبی، عبدالستار مراد، حضرت علی و علم خان آزادی، عضو این شورا هستند.

اما ده‌ها تن از اعضای جمعیت اسلامی زیر نام شورای انسجام جمعیت، در نشستی در کابل، مخالفت شان را با شورای موقت رهبری تازۀ این حزب اعلام کرده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала