از سرِ زمین‌ تا مقام ولایت؛ سوژۀ نو فضای مجازی افغانستان

© Sputnik / J.A.Kاز سرِ زمین‌ تا مقام ولایت؛ سوژۀ نو فضای مجازی افغانستان
از سرِ زمین‌ تا مقام ولایت؛ سوژۀ نو فضای مجازی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند جملۀ والی نو سمنگان در روز معرفی شدن، سوژۀ تازۀ شبکه‌های اجتماعی افغانستان شده است.

پس از جنجال‌ها بر سر تغییر والی در سمنگان، سرانجام عبداللطیف ابراهیمی در پی تفاهم جمعیت اسلامی و ریاست جمهوری در حضور والی پیشین این ولایت به کارش آغاز کرد. سخنان منتشر شده از وی در روز معرفی، سوژۀ طنز و انتقاد در فضای مجازی افغانستان شده است.

عبداللطیف ابراهیمی در این مراسم گفت که او مصروف دهقانی بوده است و از کابل برایش تماس گرفته شده: «مه ره دیروز احوال دادن که بیا به مرکز. مه در کندز دهقانی خوده کشت کدگی استم. گفتم چی گپ اس؟ گفتن بیا که معرفی میشی. مه گفتم مه کار دارم. گفتن طیاره روان میکنیم. طیاره دیروز هوا خراب شد… ما د اوجه باز نشد»

این چند جمله با زبان بسیار عامیانۀ والی سمنگان سبب شد تا سیل طنزها و نقدهای مخاطبان در شبکه‌های مجازی افغانستان آغاز شود.

شمار زیادی حکومت برای شیوۀ انتخاب این والی زیر بار انتقاد گرفتند و شایسته‌سالاری و وعدۀ اصلاحات حکومت را زیر سوال بردند، شماری دیگر نیز با طنز به این مسأله برخورد کردند و مدعی شدند که به سادگی می‌توان در حکومت افغانستان والی شد.

​​طارق عظیم، یکی از طنزنویسان افغانستان در فیسبوک نوشته است که با افزودن پول به حساب تلفون تان «هر لحظه امکان دارد که از بخش خدمات مشتریان ما با شما به تماس شوند و والی یک ولایت معرفی شوید.»

اما پاسخ حکومت به این مسأله واکنش تندتری را در پی داشته است.

منیره یوسفزاده سخنگوی ادارۀ ارگان‌های محلی در گفتگو با یک تلویزیون خصوصی گفته است: «والی سمنگان به اساس فهم، درک و سواد مردم آن ولایت مقرر گردیده است. اگر او دهقان است و حرف ساده و عامیانه میزند برابر با درک و فهم همان مردم است.»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان با اعتراض به این موضوع گفته اند که سخنگوی ارگان‌های محلی به دانش مردم سمنگان اهانت کرده است.

یکی از جوانان سمنگان در صفحۀ فیسبوک نوشته است که حاضر است با سخنگوی ادارۀ ارگان‌های محلی در مناظرۀ تلویزیونی حاضر شود تا به گفتۀ وی «ثابت شود خانم منیره بیسواد است یا مردم با تمدن سمنگان».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала