آیا تغییر نظام انتخاباتی، غیر ممکن است؟

© Flickr / ResoluteSupportMediaآیا تغییر نظام انتخاباتی، غیر ممکن است؟
آیا تغییر نظام انتخاباتی، غیر ممکن است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تغییر نظام انتخاباتی، انتخابات را با تاخیر مواجه می‌سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، کمیسیون انتخابات در پاسخ به خواست احزاب و جریان های سیاسی مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی می‌گوید: «تغییر نظام انتخاباتی در این برهه حساس زمانی، آمادگی‌ها برای انتخابات پیش‌ رو را به شدت متاثر ساخته و امکان می‌رود برگزاری انتخابات در سال 1397 را با تاخیر مواجه سازد».
در اعلامیه این کمیسیون بدون مشخص شدن تاریخ دقیق انتخابات آينده، آمده است که این کمیسیون متعهد به برگزاری انتخابات در سال 1397 می‌باشد، مشروط به این‌که بودجه در زمان معین آن فراهم و امنیت تامین گردد.
کمیسیون تاکید کرده که این نهاد در روند انتخابات به گونه دوامدار با احزاب سیاسی مشورت خواهد کرد و از معرفی نمایندگان دایمی در امور انتخابات استقبال می‌کند.
دو روز پیش شماری از احزب سیاسی خواستار تغییر نظام انتخاباتی پارلمان از نظام انتخاباتی اکثریتی 'رای واحد غیرقابل انتقال ' به نظام تناسبی 'تک‌رای انتقال‌پذیر' شدند. هدف این خواسته احزاب، تثبیت سهم و نقش احزاب در پارلمان خوانده شده است.
پاسخ ارائه شده از سوی کمیسیون انتخابات به پیشنهاد بیش از 20 حزب و جریان سیاسی قدرتمند افغانستان مبنی بر لزوم تغییر در نظام انتخابات پارلمانی کشور، از دید منتقدان، فاقد مبانی استدلالی معقول و قابل پذیرش است.

احتمال بروز تأخیر در انتخاباتی که اصولا مشخص نیست که در چه تاریخی برگزار می شود و در شرایطی که هیچ‌یک از مقدمات و لوازم اساسی برگزاری انتخابات، فراهم نشده، یک بهانه تراشی غیر معقول است که نشان می دهد اراده کافی برای اصلاحات واقعی در نظام انتخاباتی کشور وجود ندارد و کمیسیون انتخابات، حاضر نیست که یک سیستم انتخاباتی کارآمد، مؤثر و پاسخگو را ایجاد کند.

نظام انتخاباتی تناسبی، چنین امکانی را فراهم می سازد؛ زیرا در این سیستم انتخاباتی، مردم به جای آنکه به افراد رأی بدهند، به احزاب رأی می دهند و بر پایه آرای به دست آمده، هر حزب، کرسی های مشخصی را در پارلمان، تصاحب می کند.
پیامد دیگر سیستم تناسبی مبتنی بر رأی واحد قابل انتقال، قدرت گرفتن احزاب و جریان های سیاسی در کشوری کثیرالقومی است.

این رویداد می تواند مانع از سقوط کشور به دام یک‌جانبه نگری حکومت شده و از تبدیل پارلمان به نهادی وابسته و تحت سیطره حکومت جلوگیری کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала