09:28 22 سپتمبر 2018
تجاوز امریکایی در افغانستان دامن‌گیر «اسپوتنیک» شد

تجاوز امریکایی در افغانستان دامن‌گیر «اسپوتنیک» شد

© Sputnik /
افغانستان
دریافت لینک کوتاه
731

قطب موج تبلیغاتی تهاجمی برای بی‌اعتبار ساختن آژانس خبری بین‌المللی روسی اسپوتنیک که گزارش‌ها و نقطه‌نظر آن درمورد حوادث جهان باعث ناراحتی مقامات امریکایی می‌شود، از غرب به شرق تغییر کرده است.

غرب اغلب اسپوتنیک (Sputnik) و آر تی (RT) را به نشر اطلاعات نادرست، گویا به نفع علایق کرملین، متهم می‌سازد. حالا این اتهامات از آسیا وارد شده اند.

اخیراً پورتال‌های کاروان‌سرای (Caravanserai) و سلام‌تایمز (Salaam Times)، که بطور مستقیم توسط ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا (USCENTCOM) حمایت مالی می‌شوند و مشکلات کشورهای آسیایی را بازتاب می‌دهند، در یکی از گزارش‌های شان آژانس اسپوتنیک را به نشر اطلاعات دروغ و تلاش برای ایجاد هرج و مرج در افغانستان، متهم نموده اند.

این گزارش تحت نام "مسئولین افغان: اسپوتنیک یک رسانه شایعه پراکن مبتنی بر دروغ است" در سایت سلام‌تایمز و کاروان‌سرای نشر شده است.

این سایت‌ها تحت نام ثبوت، تصویر یکی از مواد نشرشده در سایت اسپوتنیک افغانستان، ویدیوی "خارج شدن روح از وجود یک بیمار" را عنوان نموده اند. نویسندهٔ گزارش خاطرنشان ساخته است که اسپوتنیک با استفاده از چنین "مواد دروغین توجه خوانندگان زودباور را جلب می‌کند".

تمام این اتهامات در متن گزارش آمده اند. بیایید آنها را پی‌گیری کنیم.

قابل یادآوریست که این ویدیو یک ویدیوی ویروسی است که در شبکه‌های اجتماعی در دسترس عمومی قرار گرفته بود، و گزارش منحصر به فرد نشرشده توسط خبرگزاری اسپوتنیک که در آن "حقایقی تحریف شده باشند" و یا "منافع کرملین بازتاب داده شده باشند" به‌شمار نمی‌رود. این ویدیوی مشهور در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار توسط پورتال بریتانیایی Mirror روی پیوند نشر شده بود.

همچنان سایت کاروان‌سرای (Caravanserai) در گزارش‌اش درمورد فعالیت ایستگاه رادیویی موج کوتاه "صدای روسیه" به چندین زبان به شمول پشتو و دری نوشته است که این موضوع واقعیت ندارد.

علاوه بر این، سایت‌های سلام‌تایمز و کاروان‌سرای "گفته‌های" مسئولین افغان را به عنوان استدلال استفاده نموده اند. براساس گزارش این سایت‌ها، مسئولین افغان آژانس اسپوتنیک را به "نشر اطلاعات نادرست جهت ایجاد هرج و مرج در افغانستان" متهم نموده اند. در این گزارش نویسنده سخنان آقای محمد آصف مهمند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را نقل قول نموده است.

گویا آقای مهمند در مصاحبه با سلام‌تایمز گفته است: "اکثراً گزارش های اسپوتنیک به دور از حقیقت و ملوث با مبالغه است. فعالیت این چنین رسانه‌ها به‌جز ایجاد هرج و مرج در افکار عمومی یک ملت، کار دیگری کرده نمی‌توانند. وزارت اطلاعات و فرهنگ برای آگاهی‌دهی عامه از خطرات احتمالی این چنین رسانه ها برنامه های را روی دست دارد. با عملی شدن آن پلان ها رسانه های مانند سپوتنیک مخاطبی در افغانستان نخواهند داشت."

نویسندگان این گزارش به نقل از آقای مهمند سخنانی را نوشته اند که او هرگز نگفته است.

با این کار، سلام‌تایمز و کاروان‌سرای اطلاعات دروغین نشر نموده اند که در تلاش تخریب اسپوتنیک از اسامی مسئولین محترم دولتی افغانستان نیز سوء استفاده صورت گرفته است.

آقای محمد صابر مهمند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک سخنانی را که به نقل از وی توسط پورتال‌های Salaam Times و Caravanserai   نشر شده اند، رد و تکذیب نمود.

محمد صابر مهمند: "نخیر، من هیچ این چیز‌ها را نگفته‌ام، هیچ‌گاه من این‌چیزها را نگفته‌ام. موقف ما این است که هر رسانه‌یی که برای مغشوش ساختن اذهان مردم عام، چه این رسانه در داخل افغانستان باشد و یا در خارج افغانستان، و نشرات شان در مغایرت با قوانین و مقررات در بخش رسانه‌ها و قانون اساسی افغانستان باشند، را ممنوع می‌گوییم، ولی رسانه‌هایی که نشرات شان برای مغشوش ساختن اذهان مردم نمی‌باشند، وزارت اطلاعات و فرهنگ از آنها حمایت نیز می‌کند. موقف من همان است که برای تان یادآور شدم، من در خدمت استم و وظیفه من همین است که برای شما در بخش رسانه‌ها و خصوصاً در محوطه وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت جمهوری اسلامی افغانستان پاسخ ارایه کنیم".

حق و ناحق در این قضیه آشکار است. قضاوت را به دست خوانندگان می‌گذاریم.

اسپوتنیک این را وظیفه خود می‌داند تا موقف رسمی در این مورد و آنچه را که دیگران درباره‌اش خاموشی اختیار نموده اند، به خوانندگان برساند.

قوانین اظهار نظر بحث
نظر از طریق فیسبوکنظر از طریق اسپوتنیک