آغاز فصل جدید جنگ افغانستان با آمدن وزیر خارجه جدید امریکا

© AFP 2023 / Jim Watsonآغاز فصل جدید جنگ افغانستان با آمدن وزیر خارجه جدید امریکا
آغاز فصل جدید جنگ افغانستان با آمدن وزیر خارجه جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتصاب رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی امریکا به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور ممکن است ابعاد اطلاعاتی و عملیات روانی جنگ افغانستان را پر رنگ‌تر کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه هفته گذشته جنگ افغانستان در حالی وارد شش هزارمین روز خود شد که به نظر می‌رسد پایانی برای خشونت‌ها در این کشور وجود ندارد، اما تحولات اخیر امریکا اشاره بر آن دارد که سیاستگذاران امریکایی ممکن است موفق شوند تا به تعادل بین حملات نظامی و عملیات اطلاعاتی در افغانستان دست یابند.

نویسنده مقاله در روزنامه غربی «هیل»  با اشاره به «سن سو» جنرال و استراتژیست چین باستان و کتاب وی تحت عنوان «هنر جنگ» نوشته است: با توجه به انتصاب «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا به عنوان وزیر خارجه جدید امریکا، ترامپ ممکن است در نظر داشته باشد که استراتژی جنگی این جنرال چینی را در افغانستان پیاده کند.

پیروزی در جنگ افغانستان بر این اساس استوار است که چطور می‌توان مخالفان مسلح را از داخل تخریب کرد و عملیات اطلاعاتی تنها راه رسیدن به این مهم است.

جنگ نامنظم

ایالات متحده امریکا در افغانستان با جنگی نامنظم روبرو است که پیروزی‌های تاکتیکی دستاورد قابل توجهی به حساب نمی‌آید و پیروزی قاطعانه استراتژیک چیزی است که نیروها باید در پی آن باشند.

جنگ افغانستان جنگی محدود است و متوسل شدن به حملات نظامی و عملیات رزمی مستقیم به تنهایی کمکی نخواهد کرد.

در عوض مانورپذیری، استراتژی و برنامه‌ریزی تاکتیکی مهم‌تر از استفاده از تجهیزات سنگین نظامی است. با این حال اگرچه جنگ افغانستان مستلزم عملیات اطلاعاتی است، اما اگر قرار باشد که در این جنگ پیروزی به دست آید باید به قسمت نظامی آن نیز توجه کرد.

به گفته سن سو ،نبوغ نظامی در «به دست آوردن صد پیروزی در صد نبرد» نهفته نیست بلکه بر پیروزی بر دشمن «بدون جنگیدن» قرار دارد؛ هنری که باید آن را فراگرفت و بر آن تسلط پیدا کرد.

نشریه هیل در ادامه با اشاره به «خسارت ثانویه» حملات نظامی یا تلفات غیرنظامیان نیز تصریح می‌کند اگرچه حملات نظامی مستقیم ممکن است به حذف شماری از مخالفان مسلح منجر شود، اما تلفات غیرنظامیان سبب خیزش توده‌های مردم علیه نیروهای خارجی می‌شود.

استراتژی جنگی در افغانستان باید زیرکانه و دیپلماتیک باشد و هنر نابودی دشمن از داخل نیز باید فراگرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала