حکومت افغانستان عامل افزایش بازداشت خبرنگاران است

© Sputnik / Jakحکومت افغانستان عامل افزایش بازداشت خبرنگاران است
حکومت افغانستان عامل افزایش بازداشت خبرنگاران است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئول دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری گفت، میزان تهدیدها و خشونت ها نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش یافته است.

گزارش نی: نقض حقوق 93 درصد از کارمندان در رسانه‌های کشور - اسپوتنیک افغانستان
گزارش نی: نقض حقوق 93 درصد از کارمندان در رسانه‌های افغانستان
به گزارش اسپوتنیک، مجیب خلوتگر مسئول دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری گفت، که در سال که گذشت ۱۶۶ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور به ثبت رسیده است که این تهدیدها و خشونت ها نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را نشان میدهد.

آقای خلوتگرمی گوید ،که در این سال از ۱۹ مورد قتل، ۴۱ مورد زخمی شدن، ۱۶ مورد بازداشت، ۲۳ مورد لت و کوب و ۶۷ مورد هم تهدید علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

به گفته این مسئول دفتر نی، رقم خشونت علیه خبرنگاران در سال ۱۳۹۶ نسبت به یک سال پیش ۱۶۶ درصد بازداشت خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی، ۲۶ درصد قتل خبرنگاران، ۷۸ درصد زخمی ساختن خبرنگاران افزایش یافته است.

ولی در مورد لت و کوب خبرنگاران آقای مجیب خلوتگر چنین می گوید،که در این بخش ما شاهد کاهش ۴۳ درصدی نسبت به سال پیش هستیم.

دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان با بررسی های که در سال ۱۳۹۶ انجام داده است، به این نتیجه رسیده اند که حکومت افغانستان عامل اصلی بازداشت خبرنگاران بوده که در بدتر شدن وضعیت خبرنگاران نقش بسزای بازی کرده است.

در یک مورد دیگر، در حالیکه آقای خلوتگر از افزایش فعالیت های خبرنگاران زن در ۱۱ ولایت افغانستان خرسند است، اما نگران ازعدم فعالیت خبرنگاران زن در ۵ ولایت دیگر میباشد ،که در این ولایت ها اصلا هیچ خبرنگار زن وجود ندارد و در ۷ ولایت دیگر اشتراک زنان شاغل در رسانه ها کاهش داشته اند.

همچنان آقای خلوتگر در این نشست خبری از نفوذ حکومت بر رسانه ها می گوید، که حکومت وحدت ملی با پرداخت معاشات گزاف شماری ۵۱ تن از خبرنگاران منتقد حکومت را ازرسانه ها نه تنها دور ساخته و به پست های حکومتی معرفی نموده است، بلکه از این افراد بخاطر نفوذ به آن رسانه های که پیش از آن کار میکردند، استفاده میکند.

 آقای خلوتگر بدون اینکه از روزنامه ای هشت صبح نام ببرد می گوید، که مدیر مسئول این رسانه را شخص آقای رئیس جمهور به حیث معاون سخنگوی ریاست جمهوری معرفی نموده و پس از آن هر روزه شاهد یکی از خبرهای توصیفی حکومت از طریق این روزنامه هستیم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала