ارتش افغانستان در رده هفتاد و یکمین ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۸

© AFP 2023 / Shah Maraiارتش افغانستان در رده هفتاد و یکمین ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۸
ارتش افغانستان در رده هفتاد و یکمین ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۸ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارتش افغانستان در گزارش تازه ای که درباره ارتش های قدرتمند جهان به نشر رسیده در رده هفتاد و یکمین ارتش قدرتمند جهان قرار گرفت.

فرمانده جوان ارتش افغانستان در سنگر، کتاب نوشت - اسپوتنیک افغانستان
فرمانده جوان ارتش افغانستان در سنگر، کتاب نوشت
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلس، در گزارش تازه تحلیل گران این موسسه بین المللی، ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه، انگلستان، کوریای جنوبی، جاپان، ترکیه و آلمان به ترتیب اول تا دهم است.

در ادامه این رده بندی دو همسایه افغانستان یعنی ایران در رده سیزدهم و پاکستان در رده هفدهم قرار گرفته است، و در رده آخر هم کشورهای سورینام، لیبریا و بوتان قرار دارد.

در این گزارش ارتش افغانستان با شاخص قدرت ۱/۲۰۲۳ در رتبه ۷۱ از میان ۱۳۶ کشور جهان قرار گرفت.

در این گزارش علاوه بر انواع وسایل نظامی، مولفه‌های دیگری همچون جمعیت، مساحت و ویژگی‌های جغرافیایی، تولید ناخالص داخلی، منابع طبیعی و مسائل لجستیک نیز در این رتبه‌بندی نظر گرفته شده است.

ارتش تاجیکستان که در سال گذشته در جایگاه ۱۱۲ این فهرست قرار گرفته بود بنابه آخرین نظرسنجی این موسسه بین المللی موقعیت خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده و در رتبه ۹۶ قرار گرفت.

در این گزارش بیش از ۵۵ مولفه نظامی در ارتش‌ کشورها مورد بررسی قرار گرفته‌شده و بر اساس آن امتیاز شاخص قدرت تحت فرمول‌های خاصی به‌دست می‌آید. بر اساس این گزارش ایالات متحده، فدراسیون روسیه و چین در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند.

یادآوری می کنیم، که ارتش افغانستان پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله رئیس جمهور وقت افغانستان در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی و ورود مجاهدین به تاریخ ۸ ثور ۱۳۷۱ به کابل، در اثر خانه جنگی گروه های مجاهدین و هجوم طالبان از بین رفت و تا سال ۱۳۸۱  هجری شمسی افغانستان ارتش واحدی نداشت. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала