آیا عضویت پدرام از مجلس لغو می شود و یا نام افغانستان به خراسان تغییر می یابد؟

© Sputnik / Zafarsha Rouyeeآیا عضویت پدرام از مجلس لغو می شود و یا نام افغانستان به خراسان تغییر می یابد؟
آیا عضویت پدرام از مجلس لغو می شود و یا نام افغانستان به خراسان تغییر می یابد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده بدخشان در پارلمان افغانستان امروز باردیگر موضوع تغییر نام افغانستان به خراسان در مجلس مطرح کرد.

لطیف پدرام: نام افغانستان را به خراسان تبدیل کنیم + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
لطیف پدرام: نام افغانستان را به خراسان تبدیل کنیم + ویدیو
به گزراش اسپوتینک به نقل از آوا، عبداللطیف پدرام نماینده‌ مردم بدخشان پس از روند شناسنامه برقی که دیروز در یک کنفرانس خبری موضوع تغییر نام افغانستان را مطرح کرده بود، امروز او  در مجلس نمایندگان، بحث تغییر نام کشور از «افغانستان» به «خراسان» را در واکنش به آغاز توزیع شناسنامه‌های برقی با درج واژه‌ "افغان" دوباره در مجلس نمایندگان مطرح کرد.

پدرام گفت: برخی‌ها هویت کاذب و جعلی را بر شهروندان تحمیل کرده اند، اما من یک خراسانی هستم و به آن افتخار می کنم.
 
او در ادامه اضافه کرد، که رئیس ‌جمهوری تمام قوانین کشور را نادیده گرفته و با جعل‌کردن هویت شهروندان و تاختن بر هویت آنان می‌خواهد یک هویت کاذب و جعلی را بر تمام شهروندان تحمیل کند.
 
نماینده بدخشان گفت، که رئیس جمهوری با این تقلب، عنوان «بزرگترین متقلب تاریخ کشور» را از آن خود کرده‌است.
 
به گفته‌ پدرام، دلایلی که از سوی رئیس جمهوری برای توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی عنوان شده، هیچ‌کدام مورد قبول شهروندان نمی‌باشد.
 
او از شهروندان خواست تا در برابر آنچه او شئونیزم قومی خواند، بایستند و نگذارند شناسنامه‌ها در مغایرت با قانون مصوب مجلس توزیع شوند.
 
او از نمایندگان مجلس نیز خواست تا دوباره علیه تصمیم رئیس جمهوری بسیج شود و روند توزیع شناسنامه‌ها را به حالت تعلیق در بیاورد.
 
پدرام همچنین به موضع‌گیری رئیس اجرایی اشاره کرد و گفت: زمانی که یکی از شرکای اصلی حکومت مخالفت خود را با توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی اعلام می‌کند، چه‌گونه یک جناح حکومت به صورت یکه‌تازانه اقدام به توزیع آن می‌کند؟
 برخی نمایندگان خواستار لغو عضویت پدرام از مجلس شد
پدرام اما با پیش‌کش کردن بحث تغییر نام کشور به "خراسان" مورد انتقاد تُند برخی از نمایندگان قرار گرفت.
 
 شماری از نمایندگان، طی درخواستی به صورت کتبی از هیأت اداری مجلس خواهان لغو عضویت پدرام از مجلس نمایندگان شدند.
 
نمایندگان منتقد تاکید کردند: کسانی که می‌گویند خراسانی هستیم و افغانیت را قبول نداریم حق کاندیدا شدن و عضویت مجلس را ندارند.
 
عبدالقادر زازی؛ عضو مجلس با بیان‌ اینکه برخی‌ها با جعل و تزویر به مجلس راه پیدا کرده‌اند، افزود: مطابق مواد قانون ‌اساسی تنها "افغان‌ها" در مجلس کشور راه‌ پیدا کرده می‌توانند؛ اما خراسانی‌هایی که با جعل اسناد به مجلس راه‌ پیدا کرده‌اند، باید هرچه زودتر از مجلس سلب عضویت شوند.
 
آقای زازی تاکید کرد، که هیأت اداری مجلس باید در روزی‌ که دو ثلث‌ نصاب تکمیل بود؛ روی سلب عضویت آقای پدرام بحث و رای‌گیری کند.
 
او همچنین از کمیسیون انتخابات خواست تا به «خراسانی‌ها» اجازه نامزد شدن در مجلس را ندهد؛ در غیر آن با کمیسیون‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد. خراسانی‌ها بروند از کشور خود نامزد شوند.
 
انجنیر صاحب خان؛ عضو دیگر مجلس نیز تاکید کرد، که "افغانیت" و "اسلامیت" هویت ملی ما است و هیچ کسی حق کاذب خواندن آنان را ندارد.
 
او تاکید کرد که «افغانان» باید منسجم شوند و به دهن مدعیان "خراسانی" با مشت بکوبند.
 
کته‌وازی نیز با استقبال از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی گفت که نمایندگان باید منفعت ملت افغانستان را بر منفعت یک قوم خاص ترجیح دهند و تضادهای قومی و نژادی را برجسته نکنند.
 
به باوری وی، توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی مطابق با تمام قوانین کشور بوده و مردم باید هرچه زودتر برای گرفتن شناسنامه تلاش کنند.
 
آقای کته‌وازی تاکید کرد که هر کس خود را خراسانی می‌خواند باید برود از خراسان تابعیت بگیرد.
 
ایوبی؛ عضو دیگر مجلس نیز تاکید کرد، که در حال حاضر داعش و آقای پدرام هردو خراسان می‌گویند و باید آقای پدرام در مورد اظهارات خود به مجلس توضیح بدهد که منظورش از خراسان همان خراسان داعش است یا خیر؟
 
او اضافه کرد که ما سال‌ها به نام "افغانستان" زندگی کردیم و اکنون مطرح کردن "خراسان" کار منطقی و عاقلانه نیست.

یادآوری می کنیم، که افغانستان در طول تاریخ به نام های باختر، آریانا، خراسان و افغانستان تغییر نام کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала