وزیر خارجه امریکا: ایران با دادن سلاح، طالبان را حمایت می‌کند

© AFP 2023 / FARIDULLAH AHMADZAIوزیر خارجه امریکا: ایران با دادن سلاح، طالبان را حمایت می‌کند
وزیر خارجه امریکا: ایران با دادن سلاح، طالبان را حمایت می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایک پومپئو همچنان گفته است امریکا برای "مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران در منطقه تمام اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد".

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا دیروز (دوشنبه، 21 می) از حمایت ایران از طالبان در قالب فراهم‌ساختن جنگ افزار به آنها، انتقاد کرد.

پومپئو هنگام اعلام راهبرد تازه امریکا دربارۀ ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‎یی با تهران، گفت که ایران از گروه طالبان در افغانستان پشتیبانی می‌کند تا خشونت‌ها را در این کشور دامن بزند و جلو صلح و سعادت را برای مردم افغانستان بگیرد.

او تأکید کرد، تا زمانی که ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌‎اش درجهان به شمول پشتیبانی از طالبان و هراس‌افگنان دیگر در افغانستان دست نکشد و از پرورش رهبران ارشد القاعده خود داری نکند، واشنگتن با تهران وارد گفت‌وگو نخواهد شد.

واکنش تند ایران به اظهارات دربارۀ دخالت تهران درجنگ فراه - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند ایران به اظهارات دربارۀ دخالت تهران درجنگ فراه

وزیر خارجه امریکا افزود: "درافغانستان پشتیبانی ایران از طالبان از رهگذر جنگ افزار و کمک‌های مالی باعث گُسترش خشونت‌ها شده‌است و جلو صلح و ثبات را به مردم افغانستان، این کار می‌گیرد."

او گفت که امریکا فشار بی‌سابقۀ مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داد که اگر این کشور مسیرش را عوض نکند "شدیدترین تحریم‌های تاریخ" علیۀ تهران وضع خواهد شد.

او اضافه کرد که ایران در دوره اجرای توافق نامۀ هسته‌یی نفوذ خود را در منطقه افزایش داده‌است.

قابل یادآوریست که شماری از مقامات محلی ولایت فراه دست‌داشتن ایران در سقوط کوتاه مدت این ولایت به دست طالبان، خبر داده اند.
وزارت خارجه ایران این خبرها را شدیداً رد نموده، خواستار ارائه اسناد و شواهد مبنی بر این اتهامات شد.

محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل در واکنش به گزارش‌ها درمورد دخالت ایران در ناامنی‌های اخیر در ولایت فراه، گفته است که ایران با گروه طالبان در تماس است اما با این گروه هیچ ارتباطی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала